B2B-yrityksen myyntiprosessin kehittäminen
Koskinen, Jonne; Laatikainen, Teemu (2013)
Koskinen, Jonne
Laatikainen, Teemu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148430
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Trainers’ House Oyj:n tytäryhtiö Ignis Oy. Trainers’ House on vuonna 1990 perustettu liikkeenjohdon konsultointiyritys, joka toimii B2B-liiketoiminnan parissa, eli sen palveluja ostavat toiset yritykset. Ignis Oy on vuonna 2004 perustettu Trainers’ House Oyj:n tytäryhtiö, jonka tehtävänä on täydentää emäyhtiön valmennusprojekteja. Ignis tekee asiakkailleen uusasiakashankintaa, B2B-kontaktointia sekä toteuttaa erilaisia markkinointi- ja messuoperaatioita. Tässä opinnäytetyössä kuvataan Ignis Oy:n myyntiprosessi. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä kehitettävää myyntiprosessissa on, miksi asiakkaat ovat valinneet Igniksen kumppanikseen ja miksi osa Igniksen asiakkailleen sopimista myyntikäynneistä onnistuu ja miksi osa epäonnistuu.
Tutkimus on empiirinen tutkimus, joka toteutetaan haastatteluiden ja litteroinnin avulla sekä käytetään kvalitatiivista, eli laadullista tutkimustapaa. Tutkimus toteutetaan puolistrukturoituna haastatteluna, jota kutsutaan teemahaastatteluksi. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa voidaan aineisto analysoida samanaikaisesti aineiston keruun, tulkinnan ja raportoinnin kanssa. Opinnäytetyön teoreettiseksi viitekehykseksi on rajattu B2B yrityksen liiketoimintaprosessit. Tästä paneudutaan asiakkuuksien johtamiseen ja hallintaan prosessina, joista keskitymme tarkemmin myyntiprosessin alkupäähän sekä uusasiakashankintaan. Tässä tutkimuksessa käymme myös lyhyesti läpi myyntiputken loppupäätä. Tutkimuksen kohderyhmänä toimii Igniksen asiakkaista valitut yritykset. Tavoitteena on valita kohderyhmäksi yrityksiä eri toimialoilta ja eri kokoluokista, jotka ovat ostaneet Ignikseltä joko tapaamisten sopimisia tai DIM-käyntejä.
Haastattelimme Trainers’ Housen ja Igniksen työntekijöitä. Näiden haastattelujen ja meille jaetun materiaalin pohjalta muodostimme kuviot 1 - 4 sekä kuvasimme Igniksen myyntiprosessin alkupään. Haastattelimme puhelimitse 38 Igniksen asiakasta, joista valideja haastatteluita oli 37. Asiakashaastatteluissa kävi ilmi etenkin se, että osa asiakkaista ei pystyisi käymään läpi yhtä laajaa asiakasrekisteriä, kuin Ignis pystyy. Muita syitä myyntiputken alkupään ulkoistamiselle olivat ajankäytöllisten resurssien keskittäminen tärkeämpiin tehtäviin sekä uusasiakashankinnan kokeminen epämieluisaksi tehtäväksi. Tämä on helppo ulkoistaa luotettavalle kumppanille. Haastatteluista löysimme kehityskohtia asiakasetsintään, tapaamisten sopimiseen, asiakaskannan jatkojalostamiseen, projektitiimintoimintaan sekä teknologian käyttöön.
Trainers’ House Oyj hyödyntää tutkimuksen tuloksia kehittäessään omaa myyntiprosessiaan sekä markkinoidessaan Ignis-palveluita asiakkailleen.
Tutkimus on empiirinen tutkimus, joka toteutetaan haastatteluiden ja litteroinnin avulla sekä käytetään kvalitatiivista, eli laadullista tutkimustapaa. Tutkimus toteutetaan puolistrukturoituna haastatteluna, jota kutsutaan teemahaastatteluksi. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa voidaan aineisto analysoida samanaikaisesti aineiston keruun, tulkinnan ja raportoinnin kanssa. Opinnäytetyön teoreettiseksi viitekehykseksi on rajattu B2B yrityksen liiketoimintaprosessit. Tästä paneudutaan asiakkuuksien johtamiseen ja hallintaan prosessina, joista keskitymme tarkemmin myyntiprosessin alkupäähän sekä uusasiakashankintaan. Tässä tutkimuksessa käymme myös lyhyesti läpi myyntiputken loppupäätä. Tutkimuksen kohderyhmänä toimii Igniksen asiakkaista valitut yritykset. Tavoitteena on valita kohderyhmäksi yrityksiä eri toimialoilta ja eri kokoluokista, jotka ovat ostaneet Ignikseltä joko tapaamisten sopimisia tai DIM-käyntejä.
Haastattelimme Trainers’ Housen ja Igniksen työntekijöitä. Näiden haastattelujen ja meille jaetun materiaalin pohjalta muodostimme kuviot 1 - 4 sekä kuvasimme Igniksen myyntiprosessin alkupään. Haastattelimme puhelimitse 38 Igniksen asiakasta, joista valideja haastatteluita oli 37. Asiakashaastatteluissa kävi ilmi etenkin se, että osa asiakkaista ei pystyisi käymään läpi yhtä laajaa asiakasrekisteriä, kuin Ignis pystyy. Muita syitä myyntiputken alkupään ulkoistamiselle olivat ajankäytöllisten resurssien keskittäminen tärkeämpiin tehtäviin sekä uusasiakashankinnan kokeminen epämieluisaksi tehtäväksi. Tämä on helppo ulkoistaa luotettavalle kumppanille. Haastatteluista löysimme kehityskohtia asiakasetsintään, tapaamisten sopimiseen, asiakaskannan jatkojalostamiseen, projektitiimintoimintaan sekä teknologian käyttöön.
Trainers’ House Oyj hyödyntää tutkimuksen tuloksia kehittäessään omaa myyntiprosessiaan sekä markkinoidessaan Ignis-palveluita asiakkailleen.