Pesänrakentaminen
Härmälä, Janni (2013)
Härmälä, Janni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158670
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taiteellisessa osuudessa rakennettiin Rauman taidemuseon kellariin Synty-niminen installaatio. Kirjallisessa osuudessa kuvattiin ja analysoitiin teoksen koko valmistumisprosessia sekä henkisiä ja psykologisia elementtejä työn ja työskentelyn taustalla.
Kirjallisessa osuudessa kuvattiin syyt teoksen syntyyn, prosessin haasteet sekä teoksen valmistumisen vaikutukset tekijään. Teksti kirjoitettiin ensimmäisessä persoonassa, kahdella tasolla. Vuoroin kuvattiin konkreettista fyysistä työskentelyä, vuoroin taiteilijan mielenliikkeitä tekemisen taustalla. Kirjoitustyylinä käytettiin asiatekstin ja vapaamman runollisen kielen vuorottelua, pyrkien kuitenkin säilyttämään kokonaisuus kirjallisesti eheänä.
Taiteilijan työskentely ja ajattelu kuvattiin hyvinkin intiimisti, prosessi pyrittiin välit-tämään lukijalle mahdollisimman autenttisena. Alussa kuvattiin halu rakentaa kellariin vertauskuvallinen pesä, joka koostuu taiteilijan lapsuudenkodin materiaaleista: hevosenjouhista ja hevosrehun suojaverkosta. Installaation tukirakenteen valmistu-mista sekä sisäseinien punontaa taustoineen ja materiaalihankintoineen kuvattiin askel askeleelta. Lopussa kuvattiin yllättäviä vastoinkäymisiä ja taiteen tekemiselle tyypillisiä epäuskon vaiheita. Työn siirtäminen ja kokoaminen itse näyttelypaikalle sekä yleisön osallisuus tuotiin esille myös omina tärkeinä vaiheinaan prosessissa.
Kirjallisessa osuudessa pyrittiin kuvaamaan taiteilijan pohdinta liittyen hänen suhtee-seensa lapsuudenkotiinsa, sekä hänen pyrkimyksensä luoda terve suhde niin jumalallisiin voimiin kuin lähimmäisiinsäkin.
Kirjallisessa osuudessa kuvattiin syyt teoksen syntyyn, prosessin haasteet sekä teoksen valmistumisen vaikutukset tekijään. Teksti kirjoitettiin ensimmäisessä persoonassa, kahdella tasolla. Vuoroin kuvattiin konkreettista fyysistä työskentelyä, vuoroin taiteilijan mielenliikkeitä tekemisen taustalla. Kirjoitustyylinä käytettiin asiatekstin ja vapaamman runollisen kielen vuorottelua, pyrkien kuitenkin säilyttämään kokonaisuus kirjallisesti eheänä.
Taiteilijan työskentely ja ajattelu kuvattiin hyvinkin intiimisti, prosessi pyrittiin välit-tämään lukijalle mahdollisimman autenttisena. Alussa kuvattiin halu rakentaa kellariin vertauskuvallinen pesä, joka koostuu taiteilijan lapsuudenkodin materiaaleista: hevosenjouhista ja hevosrehun suojaverkosta. Installaation tukirakenteen valmistu-mista sekä sisäseinien punontaa taustoineen ja materiaalihankintoineen kuvattiin askel askeleelta. Lopussa kuvattiin yllättäviä vastoinkäymisiä ja taiteen tekemiselle tyypillisiä epäuskon vaiheita. Työn siirtäminen ja kokoaminen itse näyttelypaikalle sekä yleisön osallisuus tuotiin esille myös omina tärkeinä vaiheinaan prosessissa.
Kirjallisessa osuudessa pyrittiin kuvaamaan taiteilijan pohdinta liittyen hänen suhtee-seensa lapsuudenkotiinsa, sekä hänen pyrkimyksensä luoda terve suhde niin jumalallisiin voimiin kuin lähimmäisiinsäkin.