Tapahtuma vetovoimatekijänä venäläisasiakkaille Sokos Hotel Vesileppiksessä : Case: Pakkasukon Joulumaa
Jakara, Ninni; Takkunen, Nina (2013)
Jakara, Ninni
Takkunen, Nina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158677
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Sokos Hotel Vesileppiksessä joulusesongin aikaan venäläisasiakkaille järjestettävää tapahtumaa nimeltä Pakkasukon Joulumaa. Tavoitteena oli selvittää toimiiko kyseinen tapahtuma sellaisenaan Sokos Hotel Vesileppiksen vetovoimatekijänä ja jos ei, niin minkälaisia muutoksia se saattaisi tarvita.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli venäläisten asiakas- ja ostokäyttäytyminen, etnografinen havainnointi sekä tapahtuman järjestämisessä huomioitavia asioita.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena asiakastyytyväisyyskyselynä, jota analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin muun muassa havainnointia hyväksikäyttäen. Lisäksi Pakkasukon Joulumaan henkilökunnalle teetettiin kaksi erilaista kyselyä tukemaan havainnointia. Tapahtumaan osallistui yhteensä 347 venäläisasiakasta, joista kyselyyn vastasi 125 henkilöä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että lähes kaikki kyselyyn vastaajista olivat tyytyväisiä tapahtumaan eikä suurempia epäkohtia ilmennyt. Havainnoinnin kautta kuitenkin kävi ilmi, että muutamilla muutoksilla, kuten venäjää puhuvalla henkilökunnalla, asiakasryhmien koolla ja tapahtumaympäristön, eli hiihtoareena KymppiAreenan, ulkoasuun panostamisella tapahtumasta on mahdollista saada vetovoimaisempi.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli venäläisten asiakas- ja ostokäyttäytyminen, etnografinen havainnointi sekä tapahtuman järjestämisessä huomioitavia asioita.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena asiakastyytyväisyyskyselynä, jota analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin muun muassa havainnointia hyväksikäyttäen. Lisäksi Pakkasukon Joulumaan henkilökunnalle teetettiin kaksi erilaista kyselyä tukemaan havainnointia. Tapahtumaan osallistui yhteensä 347 venäläisasiakasta, joista kyselyyn vastasi 125 henkilöä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että lähes kaikki kyselyyn vastaajista olivat tyytyväisiä tapahtumaan eikä suurempia epäkohtia ilmennyt. Havainnoinnin kautta kuitenkin kävi ilmi, että muutamilla muutoksilla, kuten venäjää puhuvalla henkilökunnalla, asiakasryhmien koolla ja tapahtumaympäristön, eli hiihtoareena KymppiAreenan, ulkoasuun panostamisella tapahtumasta on mahdollista saada vetovoimaisempi.