Opiskelijakunta HUMAKOn vertaistutorin käsikirja
Hakala, Sara (2013)
Hakala, Sara
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148502
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tutkitaan ohjauksen erilaisuutta eri toimintaympäristöissä. Lopullisena päämääränä on luoda Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta HUMAKOlle vertaistutorin käsikirja. Tavoitteena on vastata kysymyksiin millaista ohjausta toteutetaan ja mitkä ovat HUMAKOn vertaistutorin tehtävät ja tarpeet. Käsikirjan tavoitteena on helpottaa tutorina toimimista.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu ohjaukseen liittyvästä kirjallisuudesta. Ohjausta tarkastellaan pääsääntöisesti ammatillisesta näkökulmasta, ammattikorkeakoulun näkökulmasta sekä vertaistutorin näkökulmasta. Vertaistutorit eivät yleensä ole ohjauksen ammattilaisia, joten he tarvitsevat tukea ja koulutusta tehtävänsä toteuttamiseksi. Teoriaosassa käsitellään myös ryhmää ja sen muodostumista, sillä yksi vertaistutorin tärkeimmistä tehtävistä on uusien aloittavien opiskelijoiden ryhmäyttäminen. Työn laadunvarmistuksessa toimii apuna asiantuntijaryhmä.
Työ on toiminnallinen ja lopullisena tuotoksena on HUMAKOn vertaistutorin käsikirja, joka on tehty yhteistyössä HUMAKOn kanssa. Tutkimuksessa selvisi, mitä tulee ottaa huomioon vertaistutorin tekemässä ohjauksessa. Vertaistutorin tekemä ohjaus ei ole ammatillista, mutta kuitenkin tärkeässä roolissa ammattikorkeakoulun ohjauksessa. Tätä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää, paitsi vertaistutoroinnissa ja ryhmän ohjauksessa, myös yleisesti ohjausprosessin käsittelyssä.
Yhteenvetona voidaan nähdä, että kaikenlainen ohjaus toimii samalla prosessilla ja kaikki ohjaus vaatii toimiakseen ohjaajan ja ohjattavan välistä dialogia.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu ohjaukseen liittyvästä kirjallisuudesta. Ohjausta tarkastellaan pääsääntöisesti ammatillisesta näkökulmasta, ammattikorkeakoulun näkökulmasta sekä vertaistutorin näkökulmasta. Vertaistutorit eivät yleensä ole ohjauksen ammattilaisia, joten he tarvitsevat tukea ja koulutusta tehtävänsä toteuttamiseksi. Teoriaosassa käsitellään myös ryhmää ja sen muodostumista, sillä yksi vertaistutorin tärkeimmistä tehtävistä on uusien aloittavien opiskelijoiden ryhmäyttäminen. Työn laadunvarmistuksessa toimii apuna asiantuntijaryhmä.
Työ on toiminnallinen ja lopullisena tuotoksena on HUMAKOn vertaistutorin käsikirja, joka on tehty yhteistyössä HUMAKOn kanssa. Tutkimuksessa selvisi, mitä tulee ottaa huomioon vertaistutorin tekemässä ohjauksessa. Vertaistutorin tekemä ohjaus ei ole ammatillista, mutta kuitenkin tärkeässä roolissa ammattikorkeakoulun ohjauksessa. Tätä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää, paitsi vertaistutoroinnissa ja ryhmän ohjauksessa, myös yleisesti ohjausprosessin käsittelyssä.
Yhteenvetona voidaan nähdä, että kaikenlainen ohjaus toimii samalla prosessilla ja kaikki ohjaus vaatii toimiakseen ohjaajan ja ohjattavan välistä dialogia.