Konsultointipalvelun kehittäminen : Activeinspire
Kalmi, Mikael (2013)
Kalmi, Mikael
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138111
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla Activeinspiren Enterprise Wisdom -prosessin hyötyjä ja tutkia, mitä lisäarvoa prosessi tuo yrityksen jälleenmyyjinä toimiville konsulteille. Tutkimuksen pohjalta oli tavoitteena laatia kehittämisehdotuksia, jotta yritys voisi kehittää Enterprise Wisdom -prosessia ja yrityksen ja konsulttien välistä yhteistyötä.
Opinnäytetyön tutkimus oli laadullinen, ja se toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltavia henkilöitä oli yhteensä neljä, ja he olivat kaikki Activeinspiren jälleenmyyjäkonsultteja. Kaikilla haastateltavilla oli entuudestaan kokemusta Enterprise Wisdom
-prosessista. Lähdeaineistona opinnäytetyötä varten käytettiin konsultointiin, tuotteistamiseen ja digitaaliseen viestintään liittyviä kirjoja, artikkeleita ja internetsivustoja.
Tutkimuksen avulla selvisi, että Enterprise Wisdom -prosessi tarjoaa konsulteille monia eri hyötyjä. Prosessin avulla yksittäinen konsultti pystyy nopeasti keräämään tietoa ja osallistamaan suuria organisaatioita päätöksentekoon. Prosessi auttaa konsulttia ratkaisemaan asiakkaan ongelman ja tarjoamaan valmiita ratkaisuja.
Kehittämisehdotuksina oli, että prosessin toimintaa voitaisiin parantaa rakentamalla palvelu tietokantapohjaiseksi ja nykyaikaistamalla prosessin raportointivaihetta. Prosessin työkalun ulkonäköä ja viestintää voitaisiin kehittää visuaalisen suunnittelun avulla. Activeinspiren ja jälleenmyyjäkonsulttien yhteistyötä voisi kehittää siten, että yritys tarjoaisi jatkossa yksilökohtaista apua konsulteilleen.
Opinnäytetyön tutkimus oli laadullinen, ja se toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltavia henkilöitä oli yhteensä neljä, ja he olivat kaikki Activeinspiren jälleenmyyjäkonsultteja. Kaikilla haastateltavilla oli entuudestaan kokemusta Enterprise Wisdom
-prosessista. Lähdeaineistona opinnäytetyötä varten käytettiin konsultointiin, tuotteistamiseen ja digitaaliseen viestintään liittyviä kirjoja, artikkeleita ja internetsivustoja.
Tutkimuksen avulla selvisi, että Enterprise Wisdom -prosessi tarjoaa konsulteille monia eri hyötyjä. Prosessin avulla yksittäinen konsultti pystyy nopeasti keräämään tietoa ja osallistamaan suuria organisaatioita päätöksentekoon. Prosessi auttaa konsulttia ratkaisemaan asiakkaan ongelman ja tarjoamaan valmiita ratkaisuja.
Kehittämisehdotuksina oli, että prosessin toimintaa voitaisiin parantaa rakentamalla palvelu tietokantapohjaiseksi ja nykyaikaistamalla prosessin raportointivaihetta. Prosessin työkalun ulkonäköä ja viestintää voitaisiin kehittää visuaalisen suunnittelun avulla. Activeinspiren ja jälleenmyyjäkonsulttien yhteistyötä voisi kehittää siten, että yritys tarjoaisi jatkossa yksilökohtaista apua konsulteilleen.