Konsultointiyrityksen palvelukonseptin muotoilu : Case: Liike4K-myönteisen muutoksen mahdollistaja
Sandström, Outi; Heiskanen, Elisa (2013)
Sandström, Outi
Heiskanen, Elisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107675
Tiivistelmä
Liike4K on vuonna 2010 perustettu liikkeenjohdon konsultointia tarjoava yritys. Työhyvinvointi on yrityksen tarjoamassa konsultoinnissa tärkeässä osassa. Liike4K:lla on kolme liiketoiminta-aluetta: yritysjohdon konsultointi, ryhmäliikuntatuntien ohjaus ja suunnittelu sekä terveystuotteiden välitystoiminta. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin nimenomaan yritysjohdon konsultoinnin osa-alueeseen ja kehitettiin palvelumuotoilun avulla yritykselle toimivat palvelukonseptit, joiden toimivuutta testattiin teemahaastatteluin ja lopulta valittiin kahdesta konseptista toimivampi.
Liike4K:n haasteena oli epäselkeä palvelukonsepti, jota yrityksen toimitusjohtaja ei kokenut luontevaksi esiteltäväksi liikkeenjohdolle. Tämän opinnäytetyön aihe syntyi siis todellisesta tarpeesta. Tavoitteeseen eli toimivan konseptin muotoiluun päästiin perehtymällä teoriatietoon konsultoinnista ja palvelukonsepteista sekä tutustumalla Liike4K:n toimintatapaan konsultoinnissa, jotta konseptista saataisiin mahdollisimman hyvin juuri toimeksiantajayrityksen konsultointityötä kuvaava.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui konsultointityön teoriasta, palvelumuotoilusta sekä palvelukonsepteista ja kilpailija-analyysistä. Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Teoriatiedon perusteella tutustuttiin palvelukonseptien luomiseen sekä konsultointityöhön ja näiden teoriatietojen pohjalta kehitettiin kaksi palvelukonseptia, joista toinen suuntautui yrityksen sisäiseen toimivuuteen ja toinen oli asiakaslähtöinen. Konseptien muotoilussa onnistuttiin, sillä molemmista konsepteista saatiin positiivista palautetta yritysjohdolle tehdyissä teemahaastatteluissa. Teemahaastatteluja tehtiin toimeksiantajayrityksen kohdealalla toimiville merkittäville suomalaisille yrityksille. Teemahaastatteluista saadun aineiston perusteella valittiin toimeksiantajayritykselle konsepteista enemmän mielenkiintoa herättänyt konsepti jatkotyöstämistä varten.
Liike4K:n haasteena oli epäselkeä palvelukonsepti, jota yrityksen toimitusjohtaja ei kokenut luontevaksi esiteltäväksi liikkeenjohdolle. Tämän opinnäytetyön aihe syntyi siis todellisesta tarpeesta. Tavoitteeseen eli toimivan konseptin muotoiluun päästiin perehtymällä teoriatietoon konsultoinnista ja palvelukonsepteista sekä tutustumalla Liike4K:n toimintatapaan konsultoinnissa, jotta konseptista saataisiin mahdollisimman hyvin juuri toimeksiantajayrityksen konsultointityötä kuvaava.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui konsultointityön teoriasta, palvelumuotoilusta sekä palvelukonsepteista ja kilpailija-analyysistä. Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Teoriatiedon perusteella tutustuttiin palvelukonseptien luomiseen sekä konsultointityöhön ja näiden teoriatietojen pohjalta kehitettiin kaksi palvelukonseptia, joista toinen suuntautui yrityksen sisäiseen toimivuuteen ja toinen oli asiakaslähtöinen. Konseptien muotoilussa onnistuttiin, sillä molemmista konsepteista saatiin positiivista palautetta yritysjohdolle tehdyissä teemahaastatteluissa. Teemahaastatteluja tehtiin toimeksiantajayrityksen kohdealalla toimiville merkittäville suomalaisille yrityksille. Teemahaastatteluista saadun aineiston perusteella valittiin toimeksiantajayritykselle konsepteista enemmän mielenkiintoa herättänyt konsepti jatkotyöstämistä varten.