Markkinointiviestinnän suunnittelu ja toteutus Turun AMK:n osuuskuntaverkostolle : case Osuuskuntahub-brändi
Mäkelä, Eero (2013)
Mäkelä, Eero
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148304
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella ja toteuttaa Turun ammattikorkeakoulun osuuskuntaverkostolle yhteinen markkinointiviestinnällinen brändi ja markkintointiviestintäkonsepti, joka mahdollistaisi niin yritysverkoston yhteisen markkinoinnin ulospäin kuin brändin markkinoinnin sisäisille sidosryhmille. Projektityössä keskitytään yritysverkoston markkinoitavuuteen ja eritysesti osuuskuntaverkoston sisäisen markkinoinnin parantamiseen.
Markkinointiviestinnän suunnittelu ja toteutus pitää sisällään markkinoinnin toimeksiantosuunnitelman analysoimisen, strategisten markkinointipäätösten tekemisen, mainontakanavien arvioimisen, segmentoinnin ja lopulta markkinointimateriaalien suunnittelun ja toteutuksen. Opinnäytetyö antaa kuvan Turun ammattikorkeakoulun osuuskuntaverkoston markkinoinnin mahdollisuuksista ja sen haasteista.
Opinnäytetyössa luodut markkinointimateriaalit mahdollistavat osuuskuntien yhteisen markkinoinnin, yhteydenpidon suunnitelluilla verkkosivuilla ja yhteenkuuluvuuden kasvamisen verkostona yhteisen brändin kautta. Yksittäiset osuuskunnat saavat myös projektityön päätteeksi oman liiketoiminnan parantamiseksi tuotteistamismateriaalin, joka on käytettävissä osuuskuntaverkoston yhteisen Google Docs-tilin kautta.
Osuuskuntien verkostoitumisen onnistumiseksi ja liiketoiminnan kasvattamiseksi olisi tärkeää, että osuuskunnat käyttäisivät suunniteltuja materiaaleja hyväkseen. Materiaalit ovat suunniteltu niin koko verkoston kuin yksittäisen osuuskunnan näkökulmasta, mutta käyttöönotto edellyttää verkostoitumiseen ja verkoston sisäiseen vuorovaikutukseen osallistumista.
Markkinointiviestinnän suunnittelu ja toteutus pitää sisällään markkinoinnin toimeksiantosuunnitelman analysoimisen, strategisten markkinointipäätösten tekemisen, mainontakanavien arvioimisen, segmentoinnin ja lopulta markkinointimateriaalien suunnittelun ja toteutuksen. Opinnäytetyö antaa kuvan Turun ammattikorkeakoulun osuuskuntaverkoston markkinoinnin mahdollisuuksista ja sen haasteista.
Opinnäytetyössa luodut markkinointimateriaalit mahdollistavat osuuskuntien yhteisen markkinoinnin, yhteydenpidon suunnitelluilla verkkosivuilla ja yhteenkuuluvuuden kasvamisen verkostona yhteisen brändin kautta. Yksittäiset osuuskunnat saavat myös projektityön päätteeksi oman liiketoiminnan parantamiseksi tuotteistamismateriaalin, joka on käytettävissä osuuskuntaverkoston yhteisen Google Docs-tilin kautta.
Osuuskuntien verkostoitumisen onnistumiseksi ja liiketoiminnan kasvattamiseksi olisi tärkeää, että osuuskunnat käyttäisivät suunniteltuja materiaaleja hyväkseen. Materiaalit ovat suunniteltu niin koko verkoston kuin yksittäisen osuuskunnan näkökulmasta, mutta käyttöönotto edellyttää verkostoitumiseen ja verkoston sisäiseen vuorovaikutukseen osallistumista.