Pelisuunnittelu ja tarinankerronta : case: Metsä
Muhonen, Joonas (2013)
Muhonen, Joonas
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107676
Tiivistelmä
Tarinat ovat aina kiehtoneet ihmismieltä. Leirinuotiolla kerrotut tarinat ovat muuttuneet runouden, näytelmän ja kirjallisuuden kautta elokuviksi, laajentaen aina tarinankerrontamuotojen kirjoa. Näiden perinteisiksi miellettyjen medioiden rinnalle on noussut viime vuosikymmenien aikana uusi media: videopelit. Ikimuistoiset tarinat voidaan kertoa hyvin monin eri sanoin ja tavoin, ja tässä opinnäytetyössä tutkitaan sitä minkälaisia mahdollisuuksia videopeleillä tarinankerronnassa on, ja kuinka ne eroavat perinteisistä tarinamuodoista.
Perinteistä tarinamuotoa täydellisesti noudattavissa peleissä pelaajalla ei ole valtaa vaikuttaa tarinan tapahtumiin tai juonenkäänteisiin, vaan ne kaikki tuodaan pelaajan koettavaksi tietyssä järjestyksessä. Täsmälleen tällaisia pelejä ei juurikaan ole, sillä täysin hallitussa kokemuksessa on menetetty pelille ominainen interaktiivisuus. Videopelin rakenne on luotava taidokkaasti tarinaan yhdistäen, jotta kokonaisuus on toimiva. Nykyaikana pelit ovat moniulotteisia ja eräs suuntaus jota monet suuret peliyhtiöt ajavat, on pelaajan täydellinen vapaus pelimaailmassa.
Kukin tarinankerronnan muoto omaa omat haasteensa. Toisin kuin näyttämötaiteessa, kirjallisuudessa ja elokuvassa, peleissä tarinan tarkkailija ei ole pelkkä sivustakatselija, vaan osallistuu pelaajana aktiivisesti etenemiseen. Opinnäytetyössä käsitellään tätä lineaarisen tarinallisuuden ja pelimaailman vapauden suhdetta.
Perinteistä tarinamuotoa täydellisesti noudattavissa peleissä pelaajalla ei ole valtaa vaikuttaa tarinan tapahtumiin tai juonenkäänteisiin, vaan ne kaikki tuodaan pelaajan koettavaksi tietyssä järjestyksessä. Täsmälleen tällaisia pelejä ei juurikaan ole, sillä täysin hallitussa kokemuksessa on menetetty pelille ominainen interaktiivisuus. Videopelin rakenne on luotava taidokkaasti tarinaan yhdistäen, jotta kokonaisuus on toimiva. Nykyaikana pelit ovat moniulotteisia ja eräs suuntaus jota monet suuret peliyhtiöt ajavat, on pelaajan täydellinen vapaus pelimaailmassa.
Kukin tarinankerronnan muoto omaa omat haasteensa. Toisin kuin näyttämötaiteessa, kirjallisuudessa ja elokuvassa, peleissä tarinan tarkkailija ei ole pelkkä sivustakatselija, vaan osallistuu pelaajana aktiivisesti etenemiseen. Opinnäytetyössä käsitellään tätä lineaarisen tarinallisuuden ja pelimaailman vapauden suhdetta.