Jouluaiheisen satukirjan suunnittelu ja toteutus
Pekkola, Katariina (2009)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pekkola, Katariina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087435
Tiivistelmä
Produktion tarkoituksena oli kirjoittaa, kuvittaa ja taittaa jouluaiheinen satukirja lapsille. Kirjan kuvittaminen on pääsääntöisesti kirjan tekstin kuvittamista, mutta työn kulku voi tapahtua myös päinvastaisessa järjestyksessä, jolloin kuvitus synnyttää tekstin.
Raportissa tarkastellaan kirjan kuvitus-, kirjoitus- ja taittoprosessia tekijän näkökulmasta. Kyseisessä prosessissa teksti on syntynyt visuaalisen mielikuvatarinana pohjalta. Kirjan tekijän näkökulmia ja ratkaisuja pyritään analysoimaan ja perustelemaan seuraavaksi esitettyjen osioiden valossa.
Raportin ensimmäinen osa käsittelee lastenkuvakirjan kuvitusta. Siinä käydään läpi kuvituksen merkitys lapselle, tarkastellaan yleisellä sekä lapsen tasolla kuvan havainnointi- ja tulkintaprosessia ja tuodaan esiin kuvan havainnointiin ja tulkintaan vaikuttavien kuvan kuvitusteknisten ja rakenteellisten ratkaisujen vaikutuksia.
Toinen osa tarkastelee kuvan ja sanan kompleksista suhdetta toisiinsa. Siinä tuodaan esille, miten eri tavoin kuva ja sana toimivat elementteinä suhteessa toisiinsa, vaikka
ne yhdessä pyrkisivät muodostamaan samoja merkityksiä. Osiossa tarkastellaan kuvakirjalle ominaisia piirteitä sekä kuvakirjassa tapahtuvan kuvan ja sanan vuorovaikutuksen
monia erilaisia yhteistyön muotoja. Lopussa tarkastellaan kuvakirjan lukutapahtumaa lukijan tulkintana, johon vaikuttavat lukijan lisäksi kirjan rakenteelliset ratkaisut,
kuten typografia, taitto ja kirjan formaatti.
Kolmannen osion aiheena on sadun merkitys lapsen kannalta. Osiossa käydään läpi sadun vaikutuksia lapsen kehityksen kannalta ja tuodaan esiin sadun positiivisia vaikutuksia
vuorovaikutuksellisen yhdessäolon ja mielikuvituksen lisääjänä.
Raportissa tarkastellaan kirjan kuvitus-, kirjoitus- ja taittoprosessia tekijän näkökulmasta. Kyseisessä prosessissa teksti on syntynyt visuaalisen mielikuvatarinana pohjalta. Kirjan tekijän näkökulmia ja ratkaisuja pyritään analysoimaan ja perustelemaan seuraavaksi esitettyjen osioiden valossa.
Raportin ensimmäinen osa käsittelee lastenkuvakirjan kuvitusta. Siinä käydään läpi kuvituksen merkitys lapselle, tarkastellaan yleisellä sekä lapsen tasolla kuvan havainnointi- ja tulkintaprosessia ja tuodaan esiin kuvan havainnointiin ja tulkintaan vaikuttavien kuvan kuvitusteknisten ja rakenteellisten ratkaisujen vaikutuksia.
Toinen osa tarkastelee kuvan ja sanan kompleksista suhdetta toisiinsa. Siinä tuodaan esille, miten eri tavoin kuva ja sana toimivat elementteinä suhteessa toisiinsa, vaikka
ne yhdessä pyrkisivät muodostamaan samoja merkityksiä. Osiossa tarkastellaan kuvakirjalle ominaisia piirteitä sekä kuvakirjassa tapahtuvan kuvan ja sanan vuorovaikutuksen
monia erilaisia yhteistyön muotoja. Lopussa tarkastellaan kuvakirjan lukutapahtumaa lukijan tulkintana, johon vaikuttavat lukijan lisäksi kirjan rakenteelliset ratkaisut,
kuten typografia, taitto ja kirjan formaatti.
Kolmannen osion aiheena on sadun merkitys lapsen kannalta. Osiossa käydään läpi sadun vaikutuksia lapsen kehityksen kannalta ja tuodaan esiin sadun positiivisia vaikutuksia
vuorovaikutuksellisen yhdessäolon ja mielikuvituksen lisääjänä.