Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueiden kuvauspaikkamarkkinoinnin muutokset : Case: The North -markkinointilyhytelokuva
Karvonen, Teemu (2013)
Karvonen, Teemu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138141
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tuoda esille uusia tapoja markkinoida suomalaisia elokuvien kuvauspaikkoja maailmalla. Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueiden kuvauspaikkamarkkinointiyhteistyö on kehittynyt viimeisen vuoden aikana huomattavasti, ja tässä tutkielmassa kuvataan kuvauspaikkamarkkinoinnin muutoksia erityisesti näillä alueilla. Tutkielman aluksi esitellään taustoituksena tietoja suomalaisesta elokuvakomissiotoiminnasta sekä siitä, millaista suomalainen kuvauspaikkamarkkinointi on ollut perinteisesti.
Tutkielma on luonteeltaan case, jossa tarkastelun kohteena on The North -markkinointilyhytelokuva, joka esittelee fiktion keinoin Pohjois-Pohjanmaan sekä Kainuun alueita potentiaalisina elokuvien kuvauspaikkoina kansainvälisille tuotantoyhtiöille. Tutkimustulokset perustuvat käytännön kokemuksiin sekä havaintoihin siitä, miten kuvauspaikkamarkkinointia on toteutettu aiemmin ja miten markkinoinnista voisi kehittää entistä tehokkaampaa.
Tulokset osoittavat, että kuvauspaikkamarkkinoinnin muutokset ovat tervetulleita alalle. Kuvauspaikkamarkkinointia on yleensä harjoitettu elokuvakomissioiden internet-sivuilla ja elokuvatapahtumien yhteydessä muun muassa painettujen esitteiden muodossa sekä showreel-videoin, mutta ei juonellisen lyhytelokuvan kautta. The North on ensimmäinen laatuaan ja sen mahdollisuudet ovat erilaisissa lähtökohdissa suhteessa muihin kuvauspaikkamarkkinointivideoihin. Sisältönsä puolesta poikkeava markkinointivideo synnyttää helpommin positiivista huomiota kuin perinteisempi markkinointi showreel-videoiden muodossa. Lyhytelokuva on lisäksi keino saada elokuvafestivaalivieras pysähtymään Suomen osastolle pidemmäksikin aikaa ja tutustumaan samalla myös muuhun markkinointimateriaaliin.
Tulevaisuudessa suomalaista kuvauspaikkamarkkinointia voidaan kehittää edelleen tämän tutkimuksen tuloksia apuna käyttäen.Tutkielman kautta saatujen tulosten perusteella suomalaista kuvauspaikkamarkkinointia on mahdollista kehittää edelleen kohti entistä persoonallisempaa ja kiinnostavampaa kokonaisuutta. Jo toimiviksi todettuja keinoja on lisäksi syytä jatkaa. Mikäli The North saa positiivista palautetta kansainvälisiltä tekijöitä, voidaan pohtia jatko-osien kuvaamista esimerkiksi eri vuodenaikoina sekä eri alueilla ja maissa.
Tutkielma on luonteeltaan case, jossa tarkastelun kohteena on The North -markkinointilyhytelokuva, joka esittelee fiktion keinoin Pohjois-Pohjanmaan sekä Kainuun alueita potentiaalisina elokuvien kuvauspaikkoina kansainvälisille tuotantoyhtiöille. Tutkimustulokset perustuvat käytännön kokemuksiin sekä havaintoihin siitä, miten kuvauspaikkamarkkinointia on toteutettu aiemmin ja miten markkinoinnista voisi kehittää entistä tehokkaampaa.
Tulokset osoittavat, että kuvauspaikkamarkkinoinnin muutokset ovat tervetulleita alalle. Kuvauspaikkamarkkinointia on yleensä harjoitettu elokuvakomissioiden internet-sivuilla ja elokuvatapahtumien yhteydessä muun muassa painettujen esitteiden muodossa sekä showreel-videoin, mutta ei juonellisen lyhytelokuvan kautta. The North on ensimmäinen laatuaan ja sen mahdollisuudet ovat erilaisissa lähtökohdissa suhteessa muihin kuvauspaikkamarkkinointivideoihin. Sisältönsä puolesta poikkeava markkinointivideo synnyttää helpommin positiivista huomiota kuin perinteisempi markkinointi showreel-videoiden muodossa. Lyhytelokuva on lisäksi keino saada elokuvafestivaalivieras pysähtymään Suomen osastolle pidemmäksikin aikaa ja tutustumaan samalla myös muuhun markkinointimateriaaliin.
Tulevaisuudessa suomalaista kuvauspaikkamarkkinointia voidaan kehittää edelleen tämän tutkimuksen tuloksia apuna käyttäen.Tutkielman kautta saatujen tulosten perusteella suomalaista kuvauspaikkamarkkinointia on mahdollista kehittää edelleen kohti entistä persoonallisempaa ja kiinnostavampaa kokonaisuutta. Jo toimiviksi todettuja keinoja on lisäksi syytä jatkaa. Mikäli The North saa positiivista palautetta kansainvälisiltä tekijöitä, voidaan pohtia jatko-osien kuvaamista esimerkiksi eri vuodenaikoina sekä eri alueilla ja maissa.