Superdeski - toimituksen johtaminen monikanavaympäristössä : MTV3:n "One newsroom" -malli tekijöiden näkökulmasta
Ylä-Anttila, Aleksi (2013)
Ylä-Anttila, Aleksi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138048
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee MTV3:n uutistoimituksen reilu vuosi sitten käyttöönottamaa superdeskiä. Superdeskillä tarkoitetaan keskitettyä uutisten hankintaan, uutisten julkaisemiseen ja uutistoimituksen resurssien hallintaan suunniteltua johtamisjärjestelmää. Käytännössä superdeski toimii niin, että saman pöydän äärellä yhteisessä työtilassa työskentelee joukko eri osastojen tuottajia ja esimiehiä.
Tutkimuksessa selvitetään kyselytutkimusta ja MTV3:n työntekijöiden teemahaastatteluja hyödyntäen, minkä vuoksi superdeski on otettu käyttöön ja kuinka työntekijät ovat kokeneet uuden järjestelmän mukanaan tuomat muutokset. Kyselytutkimus toteutettiin yhteistyössä MTV3:n kanssa ja suoritettiin Digium-tiedonkeruujärjestelmän avulla. Kyselytutkimuksessa MTV3:n työntekijöille esitettiin 10 superdeskiä koskevaa positiivista väittämää. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 43 työntekijää.
Kyselytutkimuksen perusteella vaikuttaa vahvasti siltä, että superdeski on onnistunut täyttämään suurimman osan sille asetetuista tavoitteista. Erityisen merkittävä on tulos, jonka mukaan peräti 37 vastaajaa 43:sta on sitä mieltä, että superdeski on vahvistanut MTV3:n uutispalvelua. Kuudessa väittämässä kymmenestä työntekijät olivat vähintään 70 prosenttisesti samaa mieltä tai jokseenkin samaa mieltä superdeskin positiivisesta vaikutuksesta MTV3:n uutispalveluun.
Kehittämistä vastaajat näkevät ennen kaikkea operatiivisen johtamisen organisoinnissa ja palautteen antamisessa. Uutispäätoimittaja Päivi Anttikosken mukaan MTV3 on varautunut tekemään joitakin tarkennuksia päällikköjärjestelmään ja miettimään keinoja, joilla palautteen antamista voidaan kehittää. Kaiken kaikkiaan superdeski näyttää kuitenkin viitoittavan MTV3:n tietä kohti tavoitettaan tarjota parasta uutispalvelua vuoteen 2015 mennessä.
Tutkimuksessa selvitetään kyselytutkimusta ja MTV3:n työntekijöiden teemahaastatteluja hyödyntäen, minkä vuoksi superdeski on otettu käyttöön ja kuinka työntekijät ovat kokeneet uuden järjestelmän mukanaan tuomat muutokset. Kyselytutkimus toteutettiin yhteistyössä MTV3:n kanssa ja suoritettiin Digium-tiedonkeruujärjestelmän avulla. Kyselytutkimuksessa MTV3:n työntekijöille esitettiin 10 superdeskiä koskevaa positiivista väittämää. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 43 työntekijää.
Kyselytutkimuksen perusteella vaikuttaa vahvasti siltä, että superdeski on onnistunut täyttämään suurimman osan sille asetetuista tavoitteista. Erityisen merkittävä on tulos, jonka mukaan peräti 37 vastaajaa 43:sta on sitä mieltä, että superdeski on vahvistanut MTV3:n uutispalvelua. Kuudessa väittämässä kymmenestä työntekijät olivat vähintään 70 prosenttisesti samaa mieltä tai jokseenkin samaa mieltä superdeskin positiivisesta vaikutuksesta MTV3:n uutispalveluun.
Kehittämistä vastaajat näkevät ennen kaikkea operatiivisen johtamisen organisoinnissa ja palautteen antamisessa. Uutispäätoimittaja Päivi Anttikosken mukaan MTV3 on varautunut tekemään joitakin tarkennuksia päällikköjärjestelmään ja miettimään keinoja, joilla palautteen antamista voidaan kehittää. Kaiken kaikkiaan superdeski näyttää kuitenkin viitoittavan MTV3:n tietä kohti tavoitettaan tarjota parasta uutispalvelua vuoteen 2015 mennessä.