Esittelytelinekonsepti : suunnittelu Seismo Factory Oy:lle
Paananen, Daniel (2013)
Paananen, Daniel
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138042
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toimeksianto Seismo Factory Oy:ltä. Tehtävänä oli suunnitella Seismon asiakkaan Oraksen tuotteille pitkäikäinen, designiltaan aikaa kestävä, raikas ja erottuva esittelytelinekonsepti erilaisiin myymäläympäristöihin. Suunnittelussa oli huomioitava erilaisten myymälöiden erilaiset tarpeet ja ympäristön muutoksen tuomat haasteet. Huomioitavia asioita oli myös muunneltavuus, puhtaanapito, laadukkuus ja selkeä tilankäyttö. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös kuluttajakäyttäytymisen vaikutusta suunniteltaviin tuotteisiin.
Tavoitteiden kautta määriteltiin kaksi tutkimuskysymystä, joilla tutkittiin mitä ominaisuuksia esittelytelineeltä vaaditaan myymäläympäristössä ja millainen on houkutteleva esittelyteline. Ensimmäisen kysymyksen kautta haettiin suunnitteluun teknisiä ratkaisuja, kun taas toinen kysymys toi tutkimukseen visuaalisemman lähestymistavan.
Tutkimusmenetelminä on käytetty haastattelua, henkilökohtaista tiedonantoa, havainnointia sekä dokumentaarista aineistoa. Tiedonhankinnan kautta saadut tulokset toimivat pohjana suunnittelulle. Tiedonhankinta kappale käsittelee käyttöympäristöjä, kilpailijoita sekä ostajia ja ostokäyttäytymistä. Muotoiluprosessissa kuvataan konseptin syntyminen ja lopullisten mallien viimeistely.
Tuloksena on konseptisuunnitelma esittelytelineistä. Opinnäytetyön aikana suunnitellaan osa esittelytelineistä ja niistä on tarkoitus valmistuttaa protomallit. Loput sarjaan kuuluvat tuotteet tullaan suunnittelemaan tulevalla työpaikalla Seismo Factory Oy:ssä.
Tavoitteiden kautta määriteltiin kaksi tutkimuskysymystä, joilla tutkittiin mitä ominaisuuksia esittelytelineeltä vaaditaan myymäläympäristössä ja millainen on houkutteleva esittelyteline. Ensimmäisen kysymyksen kautta haettiin suunnitteluun teknisiä ratkaisuja, kun taas toinen kysymys toi tutkimukseen visuaalisemman lähestymistavan.
Tutkimusmenetelminä on käytetty haastattelua, henkilökohtaista tiedonantoa, havainnointia sekä dokumentaarista aineistoa. Tiedonhankinnan kautta saadut tulokset toimivat pohjana suunnittelulle. Tiedonhankinta kappale käsittelee käyttöympäristöjä, kilpailijoita sekä ostajia ja ostokäyttäytymistä. Muotoiluprosessissa kuvataan konseptin syntyminen ja lopullisten mallien viimeistely.
Tuloksena on konseptisuunnitelma esittelytelineistä. Opinnäytetyön aikana suunnitellaan osa esittelytelineistä ja niistä on tarkoitus valmistuttaa protomallit. Loput sarjaan kuuluvat tuotteet tullaan suunnittelemaan tulevalla työpaikalla Seismo Factory Oy:ssä.