Liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelma : Hifilaite Oy
Tolonen, Ville (2013)
Tolonen, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097471
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelma sekä verkkokauppasivusto uuden yrityksen perustamisvaiheessa ja luoda hyvät lähtökohdat yrityksen liiketoiminnan käynnistämiseksi. Samalla oli tarkoitus selvittää liiketoiminnan kannattavuutta ja toimintaedellytyksiä. Suunnitelmat ja verkkokauppasivut tulevat käyttöön Hifilaitteelle, joka oli opinnäytetyöntekijän oma yritys.
Työ toteutettiin omatoimisena kehityshankkeena Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelma tehtiin liikeidean mukaiselle yritykselle, jonka tarkoitus oli aloittaa verkkokauppaliiketoiminta. Verkkokaupan toteuttamiseksi tehtiin vertailu verkkokauppaohjelmistoista. Vertailun perusteella valittiin kehitystyökalu ja toteutettiin verkkosivujen ohjelmointi- ja kehitystyö.
Työn tuloksena syntyivät liiketoiminnan käynnistämistä palvelevat liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelmat sekä viimeisintä teknologiaa soveltavat verkkokauppasivut, jotka on räätälöity Hifilaite Oy:n liiketoimintaa varten. Liiketoimintasuunnitelma esitettiin ja arvioitiin Keski-Uudenmaan uusyrityskeskuksessa (Keuke). Uusyrityskeskus piti suunnitelmaa kattavana ja valmiina suunnitelmana uuden yrityksen perustamiseksi.
Johtopäätelmänä voitiin todeta, että työlle asetetut tavoitteet saavutettiin ja liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelmasta oli suuri hyöty yrityksen aloitusvaiheessa. Työn aikana todettiin, että verkkokauppa-alustojen tarjonta ja hinnoittelu on moninaista ja omien verkkokauppasivujen omatoiminen kehitystyö vaatii syventymistä ohjelmointikieliin tai investoimista kaupallisiin ratkaisuihin. Hifiaudiolaitteiden toimialalla on runsaasti kilpailua ja markkinaosuuden saavuttaminen vaatii yritykseltä kykyä erottua kilpailijoista tarkasti kohdennetulla markkinoinnilla.
Työ toteutettiin omatoimisena kehityshankkeena Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelma tehtiin liikeidean mukaiselle yritykselle, jonka tarkoitus oli aloittaa verkkokauppaliiketoiminta. Verkkokaupan toteuttamiseksi tehtiin vertailu verkkokauppaohjelmistoista. Vertailun perusteella valittiin kehitystyökalu ja toteutettiin verkkosivujen ohjelmointi- ja kehitystyö.
Työn tuloksena syntyivät liiketoiminnan käynnistämistä palvelevat liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelmat sekä viimeisintä teknologiaa soveltavat verkkokauppasivut, jotka on räätälöity Hifilaite Oy:n liiketoimintaa varten. Liiketoimintasuunnitelma esitettiin ja arvioitiin Keski-Uudenmaan uusyrityskeskuksessa (Keuke). Uusyrityskeskus piti suunnitelmaa kattavana ja valmiina suunnitelmana uuden yrityksen perustamiseksi.
Johtopäätelmänä voitiin todeta, että työlle asetetut tavoitteet saavutettiin ja liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelmasta oli suuri hyöty yrityksen aloitusvaiheessa. Työn aikana todettiin, että verkkokauppa-alustojen tarjonta ja hinnoittelu on moninaista ja omien verkkokauppasivujen omatoiminen kehitystyö vaatii syventymistä ohjelmointikieliin tai investoimista kaupallisiin ratkaisuihin. Hifiaudiolaitteiden toimialalla on runsaasti kilpailua ja markkinaosuuden saavuttaminen vaatii yritykseltä kykyä erottua kilpailijoista tarkasti kohdennetulla markkinoinnilla.