Kartanogolf ry:n jäsenhankintakampanja
Koponen, Katja (2013)
Koponen, Katja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087392
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa Kartanogolf ry:n jäsenhankintakampanja. Kampanjan tavoitteena oli saada uusia jäseniä seuraan ja tuoda näkyvyyttä golfkenttää sijaitsevien lähikuntien alueella.
Kampanjan projektisuunnitelman laati Kartanogolf ry:n hallitus ja kampanja toteutettiin golfseurassa hallituksen suunnitelman mukaisesti. Opinnäytetyön ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin seuran nykytila ja profiloitiin jäsenet. Sen jälkeen selvitettiin ja määriteltiin markkinointitoimenpiteet kampanjan ajaksi. Kampanja toteutettiin ajanjaksolla huhti-heinäkuu 2012.
Kampanjan aikana tehostettiin lehtimainontaa sekä maksuttomien tapahtumien ja toimintojen tarjontaa potentiaalisille jäsenille. Kampanjassa höydynnettiin myös sähköistä viestintää ja markkinointia. Lisäksi kampanja hyödynsi myös nykyisten jäsenten suhdeverkostoja jäsenrekrytoinnissa. Nykyisiä jäseniä mm. kannustettiin rekrytoimaan tuttavapiiriään tutustumaan lajiin sekä varsinaisen harrastamisen pariin. Lehtimainonnalla ja sähköisellä uutisoinnilla pyrittiin kampanjan aikana tavoittamaan potentiaalisten pelaajien huomio säännöllisin väliajoin. Viestinnässä väylinä käytettiin sanomalehti ilmoittelua ja sähköistä uutiskirjetta, jonka vastaanottajat koostuivat seuran yritys- ja yksityisasiakkaista sekä jäsenistöstä.
Kampanjan aikana selvitettiin puhelinhaastattelumenetelmällä passiivisten jäsenten kiinnostusta jatkaa harrastamista ja jäsenyyttä Kartanogolfissa.
Jäsenhankintakampanja oli ensimmäinen seuran historiassa. Opinnäyteyön seurauksena syntyi markkinointisuunnitelma Kartanogolfin jäsenhankintaa. Lisäksi seura sai vahvistusta kohderyhmiensä valintaan ja täsmennettyä toimintojaan uusille ja jo olemassa oleville jäsenille.
Kampanjan projektisuunnitelman laati Kartanogolf ry:n hallitus ja kampanja toteutettiin golfseurassa hallituksen suunnitelman mukaisesti. Opinnäytetyön ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin seuran nykytila ja profiloitiin jäsenet. Sen jälkeen selvitettiin ja määriteltiin markkinointitoimenpiteet kampanjan ajaksi. Kampanja toteutettiin ajanjaksolla huhti-heinäkuu 2012.
Kampanjan aikana tehostettiin lehtimainontaa sekä maksuttomien tapahtumien ja toimintojen tarjontaa potentiaalisille jäsenille. Kampanjassa höydynnettiin myös sähköistä viestintää ja markkinointia. Lisäksi kampanja hyödynsi myös nykyisten jäsenten suhdeverkostoja jäsenrekrytoinnissa. Nykyisiä jäseniä mm. kannustettiin rekrytoimaan tuttavapiiriään tutustumaan lajiin sekä varsinaisen harrastamisen pariin. Lehtimainonnalla ja sähköisellä uutisoinnilla pyrittiin kampanjan aikana tavoittamaan potentiaalisten pelaajien huomio säännöllisin väliajoin. Viestinnässä väylinä käytettiin sanomalehti ilmoittelua ja sähköistä uutiskirjetta, jonka vastaanottajat koostuivat seuran yritys- ja yksityisasiakkaista sekä jäsenistöstä.
Kampanjan aikana selvitettiin puhelinhaastattelumenetelmällä passiivisten jäsenten kiinnostusta jatkaa harrastamista ja jäsenyyttä Kartanogolfissa.
Jäsenhankintakampanja oli ensimmäinen seuran historiassa. Opinnäyteyön seurauksena syntyi markkinointisuunnitelma Kartanogolfin jäsenhankintaa. Lisäksi seura sai vahvistusta kohderyhmiensä valintaan ja täsmennettyä toimintojaan uusille ja jo olemassa oleville jäsenille.