Koulutuskeskus Sedun sähköinen markkinointiviestintä
Vierula, Anna (2013)
Vierula, Anna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087311
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä on Koulutuskeskus Sedun sähköisen markkinointiviestinnän nykytila, ja miten sitä voitaisiin jatkossa kehittää. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestintään, erityisesti sähköiseen markkinointiviestintään. Toisena tavoitteena toteutettiin kysely Koulutuskeskus Sedun ensimmäisen vuoden opiskelijoille ja kolmantena tavoitteena toteutettiin teemahaastattelu kone- ja metallialan opiskelijalle. Sekä kysely että teemahaastattelu toteutettiin syksyllä 2012.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli sähköistä markkinointiviestintää, erityisesti sen eri muotoja. Aluksi perehdyttiin sähköisen markkinointiviestinnän vaikutuksiin, vaikutustapoihin ja tavoitteisiin ja sen jälkeen ominaispiirteisiin. Lopuksi perehdyttiin sähköisen markkinointiviestinnän erilaisiin muotoihin, esimerkiksi Facebookiin, Twitteriin ja Youtubeen.
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisellä lomakkeella, kvantitatiivisena kyselytutkimuk-sena. Ensimmäisen vuoden 1610 opiskelijasta kyselyyn vastasi 799. Vastausprosentti kyselyyn oli 50 %. Kyselyn lisäksi toteutettiin teemahaastattelu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta opiskelijaa. Tutkimustulokset osoittavat, että Koulutuskeskus Sedun sähköinen markkinointiviestintä toimii hyvin. Internet kehittyy kuitenkin koko ajan, ja nuoret käyttävät sitä yhä enemmän, joten on tärkeätä, että Internetiä hyödynnetään monipuolisesti ja pysytään ajan hengessä. Vastauksista selvisi, että nuoret käyttävät sukupuolta tai ammattia katsomatta eniten Facebookia. Muita säännöllisesti käytettäviä sivustoja ovat Youtube ja Google. Teemahaastattelusta ja kyselyn vastauksista voidaan huomata, että erityisesti konealan opiskelijat käyttävät paljon erilaisia auto- ja konesivustoja. Vain harva opiskelija ilmoitti lukevansa tällä hetkellä blogia, mutta sekä teemahaastatteluista että myös kyselyn vastauksista ilmi kävi, että blogeja luettaisiin, jos ne olisivat opiskelijatovereiden kirjoittamia omasta alasta.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli sähköistä markkinointiviestintää, erityisesti sen eri muotoja. Aluksi perehdyttiin sähköisen markkinointiviestinnän vaikutuksiin, vaikutustapoihin ja tavoitteisiin ja sen jälkeen ominaispiirteisiin. Lopuksi perehdyttiin sähköisen markkinointiviestinnän erilaisiin muotoihin, esimerkiksi Facebookiin, Twitteriin ja Youtubeen.
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisellä lomakkeella, kvantitatiivisena kyselytutkimuk-sena. Ensimmäisen vuoden 1610 opiskelijasta kyselyyn vastasi 799. Vastausprosentti kyselyyn oli 50 %. Kyselyn lisäksi toteutettiin teemahaastattelu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta opiskelijaa. Tutkimustulokset osoittavat, että Koulutuskeskus Sedun sähköinen markkinointiviestintä toimii hyvin. Internet kehittyy kuitenkin koko ajan, ja nuoret käyttävät sitä yhä enemmän, joten on tärkeätä, että Internetiä hyödynnetään monipuolisesti ja pysytään ajan hengessä. Vastauksista selvisi, että nuoret käyttävät sukupuolta tai ammattia katsomatta eniten Facebookia. Muita säännöllisesti käytettäviä sivustoja ovat Youtube ja Google. Teemahaastattelusta ja kyselyn vastauksista voidaan huomata, että erityisesti konealan opiskelijat käyttävät paljon erilaisia auto- ja konesivustoja. Vain harva opiskelija ilmoitti lukevansa tällä hetkellä blogia, mutta sekä teemahaastatteluista että myös kyselyn vastauksista ilmi kävi, että blogeja luettaisiin, jos ne olisivat opiskelijatovereiden kirjoittamia omasta alasta.