Employee induction : developing an induction process for a company providing services in sports and leisure time activities
Runola, Jenni (2013)
Runola, Jenni
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087198
Tiivistelmä
Perehdytyksellä on laajat vaikutukset niin työntekijän motivaatioon kuin asiakastyytyväisyyteenkin. Sen voidaan siis väittää olevan yksi tärkeimmistä henkilöstöhallinnon välineistä. Perehdytyksellä tarkoitetaan niitä käytäntöjä ja toimenpiteitä, jotka auttavat uutta työntekijää oppimaan uuden työtehtävänsä, organisaation sekä tämän jäsenet.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Turussa sijaitsevalle liikunta- ja vapaa-ajan palveluita tarjoavalle yritykselle. Tämä opinnäytetyö vastaa seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) Mitkä ovat perehdytyksen tavoitteet? 2) Miksi perehdytys on erityisen tärkeää toimeksiantajalle? 3) Mitä tulisi sisällyttää toimeksiantajan perehdytysprosessiin? Tämän työn kirjallisuusosio vastaa ensimmäiseen kysymykseen, kaksi viimeistä kysymystä tullaan käsittelemään tutkimusosiossa. Yllämainittujen tutkimuskysymysten lisäksi tutkimuksessa nousi esiin näkökulmia toimeksiantajan henkilöstöjohtamisen liittyen.
Tämän tutkimuksen metodeina on käytetty osallistuvaa havainnointia sekä semistrukturoituja haastatteluita, joiden tarkoituksena oli kerätä luotettavaa tietoa perehdytyksen nykytilasta ja kehitystarpeista toimeksiantoyrityksessä.
Yhä useammin palvelun laadulla on merkittävä vaikutus ostopäätökseen. Vain hyvin perehdytetyt ihmiset työskentelevät tehokkaasti ja tuottavat laadukasta palvelua. Yksi perehdytyksen tavoitteista on siis virheiden minimointi ja näin ollen korkea asiakastyytyväisyys. Perehdytys luo myös ensivaikutelman työnantajasta sekä se viestii usein yrityksen kulttuurista ja siitä kuinka työntekijöistä pidetään huolta. Systemaattinen ja tehokas perehdytysprosessi vaikuttaa työntekijän tyytyväisyyteen, sitoutumiseen ja motivaatioon. Tätä kautta perehdytyskäytännöillä voidaan myös minimoida työntekijöiden vaihtuvuutta. Tehokas perehdytys voi kasvattaa yrityksen kilpailukykyä panostamalla työntekijöiden koulutukseen heti alusta alkaen.
Toimeksiantajayritys tarjoaa monipuolisia palveluita, jonka vuoksi työntekijöiden tulee sopeutua suureen informaatiomäärään. Muun muassa tämän vuoksi perehdytykseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Perehdytysprosessin avulla uuden työntekijän tulee ymmärtää yrityksen kokonaiskuva ja toimintaympäristö. Sen tulee myös heijastaa yrityksen arvoja ja sitä miten ne näkyvät arjen työssä. Kyseisen yrityksen sisällä eri työtehtävät ovat toisistaan riippuvaisia, jonka vuoksi perehdytysohjelman tulee korostaa koko organisaation toimintaa.
Tulevaisuudessa kyseisessä yrityksessä tulisi tutkia kuinka perehdytyskäytäntöjä voidaan muokata osa-aikaisille työntekijöille sopiviksi. Lisäksi on tärkeää tutkia miksi henkilöstöjohtaminen on erityisen tärkeää kyseisessä yrityksessä sekä millaisia henkilöstöstrategioita yrityksen tulisi toteuttaa.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Turussa sijaitsevalle liikunta- ja vapaa-ajan palveluita tarjoavalle yritykselle. Tämä opinnäytetyö vastaa seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) Mitkä ovat perehdytyksen tavoitteet? 2) Miksi perehdytys on erityisen tärkeää toimeksiantajalle? 3) Mitä tulisi sisällyttää toimeksiantajan perehdytysprosessiin? Tämän työn kirjallisuusosio vastaa ensimmäiseen kysymykseen, kaksi viimeistä kysymystä tullaan käsittelemään tutkimusosiossa. Yllämainittujen tutkimuskysymysten lisäksi tutkimuksessa nousi esiin näkökulmia toimeksiantajan henkilöstöjohtamisen liittyen.
Tämän tutkimuksen metodeina on käytetty osallistuvaa havainnointia sekä semistrukturoituja haastatteluita, joiden tarkoituksena oli kerätä luotettavaa tietoa perehdytyksen nykytilasta ja kehitystarpeista toimeksiantoyrityksessä.
Yhä useammin palvelun laadulla on merkittävä vaikutus ostopäätökseen. Vain hyvin perehdytetyt ihmiset työskentelevät tehokkaasti ja tuottavat laadukasta palvelua. Yksi perehdytyksen tavoitteista on siis virheiden minimointi ja näin ollen korkea asiakastyytyväisyys. Perehdytys luo myös ensivaikutelman työnantajasta sekä se viestii usein yrityksen kulttuurista ja siitä kuinka työntekijöistä pidetään huolta. Systemaattinen ja tehokas perehdytysprosessi vaikuttaa työntekijän tyytyväisyyteen, sitoutumiseen ja motivaatioon. Tätä kautta perehdytyskäytännöillä voidaan myös minimoida työntekijöiden vaihtuvuutta. Tehokas perehdytys voi kasvattaa yrityksen kilpailukykyä panostamalla työntekijöiden koulutukseen heti alusta alkaen.
Toimeksiantajayritys tarjoaa monipuolisia palveluita, jonka vuoksi työntekijöiden tulee sopeutua suureen informaatiomäärään. Muun muassa tämän vuoksi perehdytykseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Perehdytysprosessin avulla uuden työntekijän tulee ymmärtää yrityksen kokonaiskuva ja toimintaympäristö. Sen tulee myös heijastaa yrityksen arvoja ja sitä miten ne näkyvät arjen työssä. Kyseisen yrityksen sisällä eri työtehtävät ovat toisistaan riippuvaisia, jonka vuoksi perehdytysohjelman tulee korostaa koko organisaation toimintaa.
Tulevaisuudessa kyseisessä yrityksessä tulisi tutkia kuinka perehdytyskäytäntöjä voidaan muokata osa-aikaisille työntekijöille sopiviksi. Lisäksi on tärkeää tutkia miksi henkilöstöjohtaminen on erityisen tärkeää kyseisessä yrityksessä sekä millaisia henkilöstöstrategioita yrityksen tulisi toteuttaa.