Nettikiusaaminen nuorisotyön haasteena
Sevilä, Merja (2009)
Sevilä, Merja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087444
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia nettikiusaamista uutena ilmiönä sekä tarkastella nuorten Internet-yhteisöjä ja yhteisöllisyyttä. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös tuoda esiin nuorten näkökulmia nettikiusaamisesta sekä pohtia keinoja nettikiusaamiseen puuttumiseksi nuorisotyön näkökulmasta.
Tutkimusote oli laadullinen. Aineiston yhtenä hankintamenetelmänä tutkimuksessa käytettiin haastattelua ja aineisto on analysoitu teemoittelua käyttäen. Aineisto koostui kahdesta osasta. Ensimmäinen osa koostui kolmesta asiantuntijahaastattelusta. Haastateltavat asiantuntijat olivat erilaisin tavoin nuorisotyötä verkossa tekeviä ammattilaisia. Aineiston toinen osa koostui neljän nuoren kirjoittamista tarinoista. Nuorten tarinoiden tarkoitus oli kuvata omia kokemuksia kiusaamisesta ja siitä, kuinka se päätyi Internettiin. Tarinan kirjoittajista kolme oli tyttöjä ja yksi poika.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että nuorten toiminta verkossa on hyvin sosiaalista ja yhteisöllistä. Nuoret jakavat kuviaan ja päiväkirjamerkintöjään netin yhteisöissä ja aktiivisesti pitävät yhteyttä ystä-viinsä pikaviestimillä. Koulukiusaamisen ohella nettikiusaaminen on levinnyt myös nuorten keskuuteen ja se on hyvin tiedostettu ilmiö. Nettikiusaaminen voi ajoittain olla hyvinkin raakaa mutta yleisimpiä nettikiusaamisen muotoja ovat ilkeät ja pilkkaavat kommentit esimerkiksi ulkonäöstä. Monen kiusatuksi joutuneen kohdalla on kaikki alkanut perinteisestä kiusaamisesta, mutta nykypäivän teknillisen kehityk-sen myötä on kiusaaminen siirtynyt myös verkkomaailmaan. Kiusaamisesta kerrottiin yleensä jollekin läheiselle ystävälle, harvemmin aikuiselle, sillä monet nuoret kokivat, ettei asialle mitään kuitenkaan teh-täisi. Myös verkkoyhteisöjen ylläpitoihin oltiin muutamassa tapauksessa tyytymättömiä. Monet aikuiset, joille kiusaamisesta oli yritetty kertoa, eivät ottaneet kiusaamistapauksia vakavasti.
Nuorisotyöntekijöiden tärkein tehtävä verkkotyössä on nuorten neuvominen, tukeminen sekä avun piiriin ohjaaminen tarvittaessa. Nuoret tarvitsevat myös turvallisia aikuisia verkkoon vertaistuen lisäksi. Verkkonuorisotyö on tärkeä kehittämisen kohde, sillä verkko toimii nuorten sosiaalisena tilana ja kommunikaation välineenä ja nuorisotyön tulisi mennä sinne missä nuoretkin ovat.
Tutkimusote oli laadullinen. Aineiston yhtenä hankintamenetelmänä tutkimuksessa käytettiin haastattelua ja aineisto on analysoitu teemoittelua käyttäen. Aineisto koostui kahdesta osasta. Ensimmäinen osa koostui kolmesta asiantuntijahaastattelusta. Haastateltavat asiantuntijat olivat erilaisin tavoin nuorisotyötä verkossa tekeviä ammattilaisia. Aineiston toinen osa koostui neljän nuoren kirjoittamista tarinoista. Nuorten tarinoiden tarkoitus oli kuvata omia kokemuksia kiusaamisesta ja siitä, kuinka se päätyi Internettiin. Tarinan kirjoittajista kolme oli tyttöjä ja yksi poika.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että nuorten toiminta verkossa on hyvin sosiaalista ja yhteisöllistä. Nuoret jakavat kuviaan ja päiväkirjamerkintöjään netin yhteisöissä ja aktiivisesti pitävät yhteyttä ystä-viinsä pikaviestimillä. Koulukiusaamisen ohella nettikiusaaminen on levinnyt myös nuorten keskuuteen ja se on hyvin tiedostettu ilmiö. Nettikiusaaminen voi ajoittain olla hyvinkin raakaa mutta yleisimpiä nettikiusaamisen muotoja ovat ilkeät ja pilkkaavat kommentit esimerkiksi ulkonäöstä. Monen kiusatuksi joutuneen kohdalla on kaikki alkanut perinteisestä kiusaamisesta, mutta nykypäivän teknillisen kehityk-sen myötä on kiusaaminen siirtynyt myös verkkomaailmaan. Kiusaamisesta kerrottiin yleensä jollekin läheiselle ystävälle, harvemmin aikuiselle, sillä monet nuoret kokivat, ettei asialle mitään kuitenkaan teh-täisi. Myös verkkoyhteisöjen ylläpitoihin oltiin muutamassa tapauksessa tyytymättömiä. Monet aikuiset, joille kiusaamisesta oli yritetty kertoa, eivät ottaneet kiusaamistapauksia vakavasti.
Nuorisotyöntekijöiden tärkein tehtävä verkkotyössä on nuorten neuvominen, tukeminen sekä avun piiriin ohjaaminen tarvittaessa. Nuoret tarvitsevat myös turvallisia aikuisia verkkoon vertaistuen lisäksi. Verkkonuorisotyö on tärkeä kehittämisen kohde, sillä verkko toimii nuorten sosiaalisena tilana ja kommunikaation välineenä ja nuorisotyön tulisi mennä sinne missä nuoretkin ovat.