Olla oleva - olla tanssiva: tukea tanssin yksilölliseen kokemiseen tanssiteoksen valmistusprosessin kautta
Jaakola, Heli (2013)
Jaakola, Heli
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087331
Tiivistelmä
Ammattikorkeakouluopiskeluni myötä olen ollut jo usean vuoden ajan kohdakkain seuraavien pedagogisten kysymysten kanssa: mitä tanssi minulle merkitsee ja mitä siitä haluan opettaa? Oman käsitykseni ja kokemuksieni tueksi olen löytänyt kirjallisia lähdeteoksia, joissa tanssia lähestytään erityisesti filosofisten pohdintojen kautta – ihmisen olemisen tilana. Olen myös havainnut tanssijan työnkuvan olevan vahvassa muutostilassa, minkä vuoksi olen joutunut aloittamaan tanssinopetukseni kriittisen tarkastelun. Näiden muutosten ja tanssin tulkintojen kautta olen automaattisesti ohjautunut etsimään omaa tapaani opettaa tanssia.
Opinnäytetyössäni päätin kokeilla prosessimaista oppimisprojektia, jossa viisi tanssin erikoiskoulutusoppilasta valmistivat ammattimaisesti yhdessä ohjaajansa kanssa tanssiteoksen. Mukana ryhmässä oli myös yksi tanssinharrastaja ja ammattitanssija. Työskentelykausi kesti neljä kuukautta, ja projekti toteutettiin syksyllä 2012 Oulun seudun ammattikorkeakoulussa. Taiteellisena tuotoksena syntyi nykytanssiteos Causa, joka esitettiin joulukuussa 2012.
Prosessin ohjaajana päätavoitteenani oli tutkia syntyneen oppimisympäristön mahdollisuuksia tukea oppilasta kohtaamaan tanssia juuri hänen oman olemisensa ja kokemuksiensa kautta. Pyrin hahmottamaan prosessia erilaisissa oppimistilanteissa ja myös tarkastelemaan esiin nousseita haasteita, joita havait-sin tapahtuviksi kyseisissä oppimista tukevissa tilanteissa.
Projekti muodostui lopulta erittäin haasteelliseksi jokaiselle siihen osallistuneelle, mutta myös erittäin opettavaiseksi. Oppimisympäristöksi muodostui elävä, vuorovaikutteinen energioiden kenttä, jossa oppimista tapahtui jokaiseen suuntaan. Tällainen oppimisen muuttuva olomuoto tuki myös tanssin toteutumista erityisesti sen elävän luonteen muodossa. Minulle ohjaajana tämä vahvisti ja kehitti opetusmenetelmieni käyttöä tulevaisuudessa ja osaltani sain yhdistettyä opetustyylini tukemaan juuri omia filosofisia tulkintojani tanssista.
Opinnäytetyössäni päätin kokeilla prosessimaista oppimisprojektia, jossa viisi tanssin erikoiskoulutusoppilasta valmistivat ammattimaisesti yhdessä ohjaajansa kanssa tanssiteoksen. Mukana ryhmässä oli myös yksi tanssinharrastaja ja ammattitanssija. Työskentelykausi kesti neljä kuukautta, ja projekti toteutettiin syksyllä 2012 Oulun seudun ammattikorkeakoulussa. Taiteellisena tuotoksena syntyi nykytanssiteos Causa, joka esitettiin joulukuussa 2012.
Prosessin ohjaajana päätavoitteenani oli tutkia syntyneen oppimisympäristön mahdollisuuksia tukea oppilasta kohtaamaan tanssia juuri hänen oman olemisensa ja kokemuksiensa kautta. Pyrin hahmottamaan prosessia erilaisissa oppimistilanteissa ja myös tarkastelemaan esiin nousseita haasteita, joita havait-sin tapahtuviksi kyseisissä oppimista tukevissa tilanteissa.
Projekti muodostui lopulta erittäin haasteelliseksi jokaiselle siihen osallistuneelle, mutta myös erittäin opettavaiseksi. Oppimisympäristöksi muodostui elävä, vuorovaikutteinen energioiden kenttä, jossa oppimista tapahtui jokaiseen suuntaan. Tällainen oppimisen muuttuva olomuoto tuki myös tanssin toteutumista erityisesti sen elävän luonteen muodossa. Minulle ohjaajana tämä vahvisti ja kehitti opetusmenetelmieni käyttöä tulevaisuudessa ja osaltani sain yhdistettyä opetustyylini tukemaan juuri omia filosofisia tulkintojani tanssista.