Pienkustantamon kirjailijan markkinointipanos
Leinonen, Tarja (2009)
Leinonen, Tarja
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077272
Tiivistelmä
Pienkustantamot panostavat vaisusti tuotteidensa markkinointiin, ja käytännön markkinointityö jää usein kirjailijan varaan. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö seuraa Myllylahti-nimisen pienkustantamon kirjailijan, Tarja Leinosen, työpanosta hänen markkinoidessaan syksyllä 2008 julkaistua novellikokoelmaansa Liian ruskea miniä. Tavoitteena oli seurata, mitä tuloksia yksittäinen pienkustantamon kirjailija saa aikaan suhteessa teoksensa medianäkyvyyteen ja myyntilukuihin.
Työssä kuvataan novellikokoelman markkinointia lähtien markkinointisuunnitelmasta ja päättyen työn tulosten raportointiin. Markkinoinnin suunnittelu käynnistettiin syksyllä 2007, ja työn lopulliset tulokset arvioitiin syyskuussa 2009. Markkinointia tarkasteltiin tiedotteiden, blogin, verkostojen, julkistamistilaisuuden, arvostelukappaleiden ja markkinoinnin budjetin näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia, haastattelua ja tilastollista tutkimusta. Havainnoiva menetelmä kulkee punaisena lankana läpi koko opinnäytetyöraportin. Haastattelututkimus kartoittaa kolmen pienkustantajan mielipiteitä markkinoinnista, ja tilastossa kuvataan, kuinka pienkustantajien kirjailijat olivat esillä kolmessa isossa aikakauslehdessä vuonna 2007. Opinnäytetyön teoreettisena pohjana ovat markkinoinnin oppikirjoista poimitut katkelmat ja Mikko Sirkiän pro gradu -työ Kirjailijan markkinointi merkkituotteena.
Markkinointityön tuloksia voidaan pitää kohtuullisina verrattuna 500 euron suuruiseen budjettiin. Julkistamistilaisuudesta tehtiin kaksi lehtijuttua ja radiohaastattelu, ja kokoelma sai eri sanomalehdissä kolme kritiikkiä ja poiki tekijälleen apurahoitusta seuraavan novellikokoelman kirjoittamiseen. Kirjaa oli myyty syyskuussa 2009 148 kappaletta. Kahden pienkustantamon kirjailijan palautteet antavat tunnustusta novellikokoelman markkinointityölle, ja molempien kirjailijoiden omat kokemukset myötäilevät opinnäytetyössä esille tulleita seikkoja. Pienkustantamo Kesuuran yrittäjä kiittää työtä erinomaiseksi ja kertoo mielenkiintoisesti omista markkinointitoimistaan.
Kun tarkastellaan opinnäytetyön tuloksia, voidaan todeta, että pienkustantamoiden markkinoinnissa on paljon parantamisen varaa. Pienkustantajien koulutus markkinoinnin saralla ja sekä kirjailijoiden että kustantajien verkostoituminen nousevat parannuskeinoiksi tavoiteltaessa yhä tehokkaampaa näkyvyyttä pienten kustantamoiden julkaisemalle kirjallisuudelle.
Työssä kuvataan novellikokoelman markkinointia lähtien markkinointisuunnitelmasta ja päättyen työn tulosten raportointiin. Markkinoinnin suunnittelu käynnistettiin syksyllä 2007, ja työn lopulliset tulokset arvioitiin syyskuussa 2009. Markkinointia tarkasteltiin tiedotteiden, blogin, verkostojen, julkistamistilaisuuden, arvostelukappaleiden ja markkinoinnin budjetin näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia, haastattelua ja tilastollista tutkimusta. Havainnoiva menetelmä kulkee punaisena lankana läpi koko opinnäytetyöraportin. Haastattelututkimus kartoittaa kolmen pienkustantajan mielipiteitä markkinoinnista, ja tilastossa kuvataan, kuinka pienkustantajien kirjailijat olivat esillä kolmessa isossa aikakauslehdessä vuonna 2007. Opinnäytetyön teoreettisena pohjana ovat markkinoinnin oppikirjoista poimitut katkelmat ja Mikko Sirkiän pro gradu -työ Kirjailijan markkinointi merkkituotteena.
Markkinointityön tuloksia voidaan pitää kohtuullisina verrattuna 500 euron suuruiseen budjettiin. Julkistamistilaisuudesta tehtiin kaksi lehtijuttua ja radiohaastattelu, ja kokoelma sai eri sanomalehdissä kolme kritiikkiä ja poiki tekijälleen apurahoitusta seuraavan novellikokoelman kirjoittamiseen. Kirjaa oli myyty syyskuussa 2009 148 kappaletta. Kahden pienkustantamon kirjailijan palautteet antavat tunnustusta novellikokoelman markkinointityölle, ja molempien kirjailijoiden omat kokemukset myötäilevät opinnäytetyössä esille tulleita seikkoja. Pienkustantamo Kesuuran yrittäjä kiittää työtä erinomaiseksi ja kertoo mielenkiintoisesti omista markkinointitoimistaan.
Kun tarkastellaan opinnäytetyön tuloksia, voidaan todeta, että pienkustantamoiden markkinoinnissa on paljon parantamisen varaa. Pienkustantajien koulutus markkinoinnin saralla ja sekä kirjailijoiden että kustantajien verkostoituminen nousevat parannuskeinoiksi tavoiteltaessa yhä tehokkaampaa näkyvyyttä pienten kustantamoiden julkaisemalle kirjallisuudelle.