MARIMEKKO/BOULEVARD OY:N JALKAUTTAMISSUUNNITELMA KAUPPAKESKUS VETURIIN
Okka, Minna (2013)
Okka, Minna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305077012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305077012
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia jalkauttamissuunnitelma Kouvolan kauppa-keskus Veturissa sijaitsevalle Marimekko-myymälälle, joka avattiin syyskuussa 2012. Koska myymäläkonsepti oli alueella uusi, oli mielenkiintoista kartoittaa sen markki-namahdollisuudet.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa selvitettiin, millaisia Veturissa asioivat kuluttajat ovat ja miten he kokivat myymäläympäristön. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten myymälässä jo asioivat asiakkaat pidettäisiin mahdollisimman tyytyväisinä ja millainen uusasiakashankinta olisi alueellisesti tuloksellisin. Veturissa asioiville henkilöille tehtiin lomakekysely. Kenttätyö sisälsi myös haastatteluja sekä havainnointia myymälässä. Tarkastelun alla oli asiakaskunta, myymäläviihtyvyys, tuotelajitelmat sekä asia-kaspalvelun laatu.
Tutkimus tuotti uutta tietoa siitä, miten asiakkaat kokevat myymälän viihtyvyyden ja tuotevalikoiman. Kerätyn tiedon avulla voidaan myyntiä kohdentaa Kouvolan seudun asiakkaisiin sekä ymmärtää heidän tarpeitaan paremmin. Selkeänä kehitystarpeena tutkimuksessa nousi esiin 18–25-vuotiaiden ostohalun herättäminen sekä näkyvyyden varmistaminen Kouvolan alueella.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa selvitettiin, millaisia Veturissa asioivat kuluttajat ovat ja miten he kokivat myymäläympäristön. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten myymälässä jo asioivat asiakkaat pidettäisiin mahdollisimman tyytyväisinä ja millainen uusasiakashankinta olisi alueellisesti tuloksellisin. Veturissa asioiville henkilöille tehtiin lomakekysely. Kenttätyö sisälsi myös haastatteluja sekä havainnointia myymälässä. Tarkastelun alla oli asiakaskunta, myymäläviihtyvyys, tuotelajitelmat sekä asia-kaspalvelun laatu.
Tutkimus tuotti uutta tietoa siitä, miten asiakkaat kokevat myymälän viihtyvyyden ja tuotevalikoiman. Kerätyn tiedon avulla voidaan myyntiä kohdentaa Kouvolan seudun asiakkaisiin sekä ymmärtää heidän tarpeitaan paremmin. Selkeänä kehitystarpeena tutkimuksessa nousi esiin 18–25-vuotiaiden ostohalun herättäminen sekä näkyvyyden varmistaminen Kouvolan alueella.