Strateginen toiminnanohjaus : case: Icepeak
Venola, Anna-Mari (2009)
Venola, Anna-Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026764
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee strategista toiminnanohjausta ja Balanced Scorecardia sen välineenä. Balanced Scorecard on 1990-luvun alussa kehitetty tasapainotettu mittaristo. Työn tavoitteena on selvittää, miten yritys onnistuu toteuttamaan strategiaansa käytännössä ja mittaamaan suorituskykyään. Tutkimuksen case-yksikkö on Icepeak-merkin tuotekehitystiimi. Icepeak on L-Fashion Group Oy:öön kuuluva tuotemerkki, ja sen tuotekehitystiimi on L-Fashion Group Oy:n tulosyksikkö.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitetään strategian merkitystä, strategiaprosessin vaiheita sekä Balanced Scorecardin perusteita. Lisäksi esitellään strategiakartan merkitys Balanced Scorecardin apuvälineenä ja mittariston käyttöönottoprosessi. Teoriaosuuden lähdeaineistona on käytetty kirjallisuutta ja Internet-lähteitä.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa selvitetään case-yksikön strategiset menestystekijät ja rakennetaan yksikölle strategiakartta sekä Balanced Scorecardin esimerkki-mittaristo. Empiirisen osuuden aineisto on hankittu haastatteluilla, henkilöstökyselyllä ja tutkimuksen tekijän omalla havainnoinnilla.
Tutkimustulokset osoittavat, että Balanced Scorecard on myös tiimitasolle soveltuva johdon työkalu, jonka avulla strategia tuodaan abstraktista käsitteestä toiminnan tasolle. Balanced Scorecard tuo rahamääräisen tulosseurannan rinnalle tasapainottavia, ei-rahamääräisiä tavoitteita ja mittareita, joiden asettaminen ja seuranta liian usein unohtuvat. Tutkimustulosten myötä myös case-yksikössä havaittiin strategisiin menestystekijöihin sekä suorituskykymittaukseen liittyviä kehittämiskohteita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitetään strategian merkitystä, strategiaprosessin vaiheita sekä Balanced Scorecardin perusteita. Lisäksi esitellään strategiakartan merkitys Balanced Scorecardin apuvälineenä ja mittariston käyttöönottoprosessi. Teoriaosuuden lähdeaineistona on käytetty kirjallisuutta ja Internet-lähteitä.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa selvitetään case-yksikön strategiset menestystekijät ja rakennetaan yksikölle strategiakartta sekä Balanced Scorecardin esimerkki-mittaristo. Empiirisen osuuden aineisto on hankittu haastatteluilla, henkilöstökyselyllä ja tutkimuksen tekijän omalla havainnoinnilla.
Tutkimustulokset osoittavat, että Balanced Scorecard on myös tiimitasolle soveltuva johdon työkalu, jonka avulla strategia tuodaan abstraktista käsitteestä toiminnan tasolle. Balanced Scorecard tuo rahamääräisen tulosseurannan rinnalle tasapainottavia, ei-rahamääräisiä tavoitteita ja mittareita, joiden asettaminen ja seuranta liian usein unohtuvat. Tutkimustulosten myötä myös case-yksikössä havaittiin strategisiin menestystekijöihin sekä suorituskykymittaukseen liittyviä kehittämiskohteita.