Marknadsföring i sociala medier : Utvecklingsförslag för internationella enheten vid Yrkeshögskolan Novia
Boström, Ann-Sofi (2013)
Boström, Ann-Sofi
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076883
Tiivistelmä
Marknadsföring i sociala medier har blivit litet utav en trend under de senaste åren och alltfler företag och organisationer använder denna marknadsföringskanal. I sociala medier kan ett företag snabbt och enkelt förmedla information i form av statusuppdateringar, artiklar, bilder och videon.
Syftet med detta arbete är att ta reda på hur internationella enheten vid Yrkeshögskolan Novia kunde marknadsföra sig till internationella studerande i sociala medier. Med hjälp av den teoretiska referensramen utformades en enkät som distribuerades till internationella studerande vid Novia våren 2013. Enkätens syfte var att ta reda på i vilken utsträckning internationella studerande använder sociala medier, hur de kom i kontakt med Novia och vad de anser om marknadsföring i sociala medier.
I enkätundersökningen deltog 35 av 39 internationella studerande vid Novia våren 2013. Undersökningens resultat visar att majoriteten av respondenterna använder sociala medier som Facebook och Youtube, vilket även är i enlighet med den teoretiska referensramen. Bloggar däremot är något som inte intresserar respondenterna. Undersökningen visar också att merparten av respondenterna gärna använder sig av innehåll i sociala medier men att de inte bryr sig om att själva publicera innehåll.
Största delen av respondenterna kom i kontakt med Novia via den internationella koordinatorn vid deras hemhögskola. Detta visar att det vid en marknadsföring i sociala medier är viktigt att de internationella koordinatorerna vid partnerhögskolorna är medvetna om i vilka sociala medier Novia är aktiv.
I detta arbete får läsaren en inblick i sociala medier som marknadsföringskanal och internationella studerandes åsikter om och användning av denna typ av marknadsföring. Social media marketing has become somewhat of a trend lately and many companies and organizations are using this marketing channel. Social media marketing is a fast and easy way for companies to publish information in the form of updates, articles, photos and videos.
The aim of this thesis is to establish how the international office at Novia University of Applied Sciences could market themselves to international students using social media channels. By means of the theory of this thesis a questionnaire was made and distributed to the international students at Novia spring 2013. The purpose of the questionnaire was to establish to what extend the international students are using social media, how they got in contact with Novia and what their opinion about social media marketing is.
35 out of 39 international students at Novia spring 2013 participated in the survey. The result showed that the majority of the respondents are using social media channels such as Facebook and Youtube, which also is in accordance with the theory. However blogs are not of any interest among the international students at Novia. The result of the survey also shows that most of the respondents gladly are using content in social media but publishing own content is not important to them.
The majority of the respondents got in contact with Novia through their international coordinator. This shows that when using social media as marketing channels it’s important for the international coordinators at Novia’s partner universities to be aware of which channels Novia is marketing in.
The aim of this paper is that the reader will get an insight into social media marketing, how international students are using these marketing channels and their opinions about this type of marketing.
Syftet med detta arbete är att ta reda på hur internationella enheten vid Yrkeshögskolan Novia kunde marknadsföra sig till internationella studerande i sociala medier. Med hjälp av den teoretiska referensramen utformades en enkät som distribuerades till internationella studerande vid Novia våren 2013. Enkätens syfte var att ta reda på i vilken utsträckning internationella studerande använder sociala medier, hur de kom i kontakt med Novia och vad de anser om marknadsföring i sociala medier.
I enkätundersökningen deltog 35 av 39 internationella studerande vid Novia våren 2013. Undersökningens resultat visar att majoriteten av respondenterna använder sociala medier som Facebook och Youtube, vilket även är i enlighet med den teoretiska referensramen. Bloggar däremot är något som inte intresserar respondenterna. Undersökningen visar också att merparten av respondenterna gärna använder sig av innehåll i sociala medier men att de inte bryr sig om att själva publicera innehåll.
Största delen av respondenterna kom i kontakt med Novia via den internationella koordinatorn vid deras hemhögskola. Detta visar att det vid en marknadsföring i sociala medier är viktigt att de internationella koordinatorerna vid partnerhögskolorna är medvetna om i vilka sociala medier Novia är aktiv.
I detta arbete får läsaren en inblick i sociala medier som marknadsföringskanal och internationella studerandes åsikter om och användning av denna typ av marknadsföring.
The aim of this thesis is to establish how the international office at Novia University of Applied Sciences could market themselves to international students using social media channels. By means of the theory of this thesis a questionnaire was made and distributed to the international students at Novia spring 2013. The purpose of the questionnaire was to establish to what extend the international students are using social media, how they got in contact with Novia and what their opinion about social media marketing is.
35 out of 39 international students at Novia spring 2013 participated in the survey. The result showed that the majority of the respondents are using social media channels such as Facebook and Youtube, which also is in accordance with the theory. However blogs are not of any interest among the international students at Novia. The result of the survey also shows that most of the respondents gladly are using content in social media but publishing own content is not important to them.
The majority of the respondents got in contact with Novia through their international coordinator. This shows that when using social media as marketing channels it’s important for the international coordinators at Novia’s partner universities to be aware of which channels Novia is marketing in.
The aim of this paper is that the reader will get an insight into social media marketing, how international students are using these marketing channels and their opinions about this type of marketing.