2d-peliohjelmointi Unityä käyttäen
Husso, Sami (2013)
Husso, Sami
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076861
Tiivistelmä
Unity on peliohjelmointiympäristö, jonka avulla pelintekijä pystyy kehittämään pelejä monelle eri alustalle. Unity on saatavilla monelle eri käyttöjärjestelmälle. Unityn ohjelmointi perustuu script-tiedostoihin, joita voidaan ohjelmoida kolmella eri ohjelmointikielellä.
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena suunnitella ja ohjelmoida toimiva peli Unityllä iOS-käyttöjärjestelmälle iPhone-puhelimelle käyttäen C#-ohjelmointikieltä. Opinnäytetyössä perehdytään aluksi pelisuunnitteluun sitten tarkemmin Unityyn ja lopuksi tutkitaan miten pelin toiminnot saadaan aikaiseksi käytännössä. Opinnäytetyö on tehty Kymenlaakson ammattikorkeakoulun Gamelabille.
Opinnäytetyön pelin ohjelmoinnin aikana selvisi Unityn helppokäyttöisyys aloittelevalle peliohjelmoijalle sen laajan internetissä olevan manuaalin ansiosta. Unityn suosio peliohjelmoijien keskuudessa on myös mahdollistanut aktiivisen keskustelupalstan syntymisen, jossa ongelmia ratkotaan. Näiden avulla projektin aikana saatiin aikaiseksi pelimekaniikaltaan toimiva peli.
Tulevaisuudessa peliä on mahdollista kehittää aina julkaisukelpoiseksi asti. Pelin suunnittelu- ja ohjelmointivaiheessa on otettu huomioon, että pelinkehitys voi jatkua saumattomasti lisäominaisuuksien ohjelmoinnin muodossa. Unity mahdollistaa myös helpon grafiikan ja äänien lisäämisen, joita ei tämän projektin aikana peliin tehdä.
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena suunnitella ja ohjelmoida toimiva peli Unityllä iOS-käyttöjärjestelmälle iPhone-puhelimelle käyttäen C#-ohjelmointikieltä. Opinnäytetyössä perehdytään aluksi pelisuunnitteluun sitten tarkemmin Unityyn ja lopuksi tutkitaan miten pelin toiminnot saadaan aikaiseksi käytännössä. Opinnäytetyö on tehty Kymenlaakson ammattikorkeakoulun Gamelabille.
Opinnäytetyön pelin ohjelmoinnin aikana selvisi Unityn helppokäyttöisyys aloittelevalle peliohjelmoijalle sen laajan internetissä olevan manuaalin ansiosta. Unityn suosio peliohjelmoijien keskuudessa on myös mahdollistanut aktiivisen keskustelupalstan syntymisen, jossa ongelmia ratkotaan. Näiden avulla projektin aikana saatiin aikaiseksi pelimekaniikaltaan toimiva peli.
Tulevaisuudessa peliä on mahdollista kehittää aina julkaisukelpoiseksi asti. Pelin suunnittelu- ja ohjelmointivaiheessa on otettu huomioon, että pelinkehitys voi jatkua saumattomasti lisäominaisuuksien ohjelmoinnin muodossa. Unity mahdollistaa myös helpon grafiikan ja äänien lisäämisen, joita ei tämän projektin aikana peliin tehdä.