Median vaikutus terveydenhuoltoalalle hakeutumiseen : Valintakokeisiin valittujen mielipiteitä mediasta ja sen vaikutuksesta hoitoalan vetovoimaisuuteen
Ruohio, Marika; Svärd, Mirja; Kattainen, Tiina (2013)
Ruohio, Marika
Svärd, Mirja
Kattainen, Tiina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076847
Tiivistelmä
Suurten ikäluokkien vanhetessa hoidon ja hoitajien tarve tulee lisääntymään Suomessa. Terveydenhuoltoalalla työvoimapula on jo nyt arkipäivää ja ammattihenkilöstöä tarvitaan lähivuosina yhä enemmän. Hoitoalan vetovoimaisuuden säilyttämiseksi sekä parantamiseksi on tärkeää tuntea sen imagoon ja vetovoimaisuuteen vaikuttavat tekijät, jotta niihin voitaisiin vaikuttaa. Eri medioiden käytön lisääntyminen viime vuosien aikana on lisännyt myös niiden vaikuttavuutta ammatinvalintaa harkitsevien nuorten mielipiteisiin ja mielikuviin. Vetovoimaisuuteen vaikuttavien tekijöiden tuntemisella voidaan luoda keinoja hoitoalalle rekrytoinnin helpottamiseksi sekä terveydenhuoltoalan imagon parantamiseksi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata keväällä 2012 terveydenhoitoalan Kuopion Savonia-ammattikorkeakoulun valintakokeisiin valittujen henkilöiden näkemyksiä median vaikutuksesta hoitoalalle hakeutumiseen. Tavoitteena oli selvittää, millaisena hakijat kokivat median luoman julkisuuskuvan terveydenhuoltoalasta ja kuinka se heidän mielestään vaikuttaa alalle hakeutumiseen ja alan vetovoimaisuuteen. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus ja vastausprosentiksi muodostui 20,9.
Saatujen tulosten mukaan medialla on suuri vaikutus ihmisten mielipiteiden muodostumiseen ja heidän tekemiinsä valintoihin. Kyselyyn osallistuneet kokivat median uutisoinnin hoitoalasta vaikuttavan merkittävästi hoitoalan vetovoimaisuuteen ja siten myös ammatinvalintaan. Vastaajien mielestä median uutisointi painottui hoitoalan negatiivisiin asioihin. Tulosten mukaan mediaa pitäisikin käyttää enemmän hyödyksi hoitoalan positiivisen imagon luomiseksi ja lisätä hoitoalan näkyvyyttä julkisuudessa ammatinvalintaan kohdentuen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata keväällä 2012 terveydenhoitoalan Kuopion Savonia-ammattikorkeakoulun valintakokeisiin valittujen henkilöiden näkemyksiä median vaikutuksesta hoitoalalle hakeutumiseen. Tavoitteena oli selvittää, millaisena hakijat kokivat median luoman julkisuuskuvan terveydenhuoltoalasta ja kuinka se heidän mielestään vaikuttaa alalle hakeutumiseen ja alan vetovoimaisuuteen. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus ja vastausprosentiksi muodostui 20,9.
Saatujen tulosten mukaan medialla on suuri vaikutus ihmisten mielipiteiden muodostumiseen ja heidän tekemiinsä valintoihin. Kyselyyn osallistuneet kokivat median uutisoinnin hoitoalasta vaikuttavan merkittävästi hoitoalan vetovoimaisuuteen ja siten myös ammatinvalintaan. Vastaajien mielestä median uutisointi painottui hoitoalan negatiivisiin asioihin. Tulosten mukaan mediaa pitäisikin käyttää enemmän hyödyksi hoitoalan positiivisen imagon luomiseksi ja lisätä hoitoalan näkyvyyttä julkisuudessa ammatinvalintaan kohdentuen.