Sovittelutavat lasten ja nuorten konfliktien ratkaisussa
Eskelinen, Nadja (2013)
Eskelinen, Nadja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066553
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää erilaisia sovittelutapoja lasten ja nuorten konfliktien ratkaisemiseksi. Tavoitteena on löytää erilaisia tapoja ratkaista lasten ja nuorten etenkin koulussa esiintyviä ongelmia. Tutkimus on laadullinen, ja se toteutettiin teemahaastattelulla. Tutkimusjoukko koostui kuudesta haastateltavasta, jotka toimivat sovittelussa eri näkökulmista kuten vertaissovittelussa ja rikos- ja riita-asioiden sovittelussa. Tutkimus tehtiin Kaakkois-Suomen alueella. Laadullinen tutkimusaineisto analysoitiin sisällön analyysillä.
Tutkimustuloksista selvisi, että sovittelun periaatteet ovat samanlaiset eri sovittelumenetelmissä. Sovittelua pidetään hyvänä keinona ratkaista erilaisia konflikteja kuten koulussa kiusaamistilanteita. Kiusaamistilanteisiin puuttuminen koettiin tärkeäksi, ja tilanteiden selvittämisessä olisi hyvä olla mukana asianosaisten lisäksi heidän sosiaalista verkostoa. Vertaissovittelu koettiin hyväksi tavaksi ratkaista pienimuotoisia konflikteja, mutta suurempien tilanteiden selvittämiseksi tarvittaisiin aikuisten läsnäoloa ja ohjausta.
Vertaissovittelu todettiin hyväksi keinoksi ratkaista ongelmatilanteita koulussa, mutta ongelmana pidettiin oppilaiden sitoutumista tehtyihin sovintoihin. Kiusaaminen saattoi jatkua piilossa, jolloin siihen puuttuminen oli entistä vaikeampaa. Aikuisen ohjaus ja auktoriteetti koettiin auttavan sitoutumisessa. Eri sovittelutavoissa koettiin sekä hyviä että huonoja puolia, mutta niiden tiiviimpi rinnakkainen käyttö saattaisi auttaa ongelmien selvittämisessä jatkossa.
Tutkimustuloksista selvisi, että sovittelun periaatteet ovat samanlaiset eri sovittelumenetelmissä. Sovittelua pidetään hyvänä keinona ratkaista erilaisia konflikteja kuten koulussa kiusaamistilanteita. Kiusaamistilanteisiin puuttuminen koettiin tärkeäksi, ja tilanteiden selvittämisessä olisi hyvä olla mukana asianosaisten lisäksi heidän sosiaalista verkostoa. Vertaissovittelu koettiin hyväksi tavaksi ratkaista pienimuotoisia konflikteja, mutta suurempien tilanteiden selvittämiseksi tarvittaisiin aikuisten läsnäoloa ja ohjausta.
Vertaissovittelu todettiin hyväksi keinoksi ratkaista ongelmatilanteita koulussa, mutta ongelmana pidettiin oppilaiden sitoutumista tehtyihin sovintoihin. Kiusaaminen saattoi jatkua piilossa, jolloin siihen puuttuminen oli entistä vaikeampaa. Aikuisen ohjaus ja auktoriteetti koettiin auttavan sitoutumisessa. Eri sovittelutavoissa koettiin sekä hyviä että huonoja puolia, mutta niiden tiiviimpi rinnakkainen käyttö saattaisi auttaa ongelmien selvittämisessä jatkossa.