Markkinointisuunnitelma viestintäpalveluja tuottavalle yritykselle : case: Viestintätoimisto Eliel Oy
Vesalainen, Jenni; Toivonen, Lotta (2013)
Vesalainen, Jenni
Toivonen, Lotta
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025837
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona lahtelaiselle viestintätoimistolle. Opinnäytetyössä käsitellään kaikki markkinointisuunnitelman osa-alueet, lähtökohta-analyyseista kilpailukeinojen määrittelyyn, koska toimeksiantajalla ei entuudestaan ole markkinointisuunnitelmaa.
Markkinointisuunnitelman tavoitteena on löytää kohdeyrityksen päätuotteelle, sosiaalisen median viestintäpalvelulle, uudet potentiaaliset segmentit sekä suunnitella näille segmenteille omat markkinointitoimenpiteet ja mainosmateriaalit. Markkinointisuunnitelma aloitetaan yrityksen ja sen toimintaympäristön analysoinnilla, jonka pohjalta kerätty tieto auttaa kannattavien kohderyhmien ja strategioiden valinnassa. Kilpailukeinot määritellään strategian mukaisesti palvelemaan valittuja kohderyhmiä. Kilpailukeinot 5P-mallin mukaan sisältävät tuote-, hinta-, saatavuus-, markkinointiviestintä- sekä henkilöstöratkaisut.
Viestintätoimisto Eliel Oy:n tuottama sosiaalisen median viestintäpalvelu soveltuu tietyn alan yrityksille paremmin kuin toisille. Opinnäytetyössä kohderyhmäksi rajataan lemmikkieläinalan, autoalan ja majoitus- ja ravitsemisalan suomalaiset pk-yritykset. Positioinnin ja tavoitteiden asettamisen kautta kohdeyritykselle luodaan kannattava strategia. Kilpailukeinot määritellään kohderyhmiä palveleviksi ja tuotteistamisen kautta markkinoinnissa on mahdollista nostaa esiin tärkeimmät asiat asiakkaan näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuloksena on markkinointisuunnitelma, joka toimii oppaana kohdeyritykselle, ja jota se voi jatkossa hyödyntää markkinoinnissaan. Erityisesti palvelujen markkinoinnissa asiakasnäkökulma on tärkeää ottaa huomioon. Opinnäytetyössä määriteltyjen uusien kohderyhmien kautta kohdeyrityksen on mahdollista toimia jatkossa asiakaslähtöisemmin. Sen kannattaa kuitenkin tutkia tulevaisuudessa asiakastyytyväisyyttä tarkemmin, jotta yrityksen palvelua voidaan tuottaa vielä asiakaslähtöisemmin. Opinnäytetyössä suunnitellut markkinointitoimenpiteet ovat toteutettavissa sellaisinaan. Markkinointitoimenpiteiden kautta kohdeyrityksen on mahdollista kasvattaa omaa asiakaskuntaansa ja toimia jatkossa itsenäisemmin.
Markkinointisuunnitelman tavoitteena on löytää kohdeyrityksen päätuotteelle, sosiaalisen median viestintäpalvelulle, uudet potentiaaliset segmentit sekä suunnitella näille segmenteille omat markkinointitoimenpiteet ja mainosmateriaalit. Markkinointisuunnitelma aloitetaan yrityksen ja sen toimintaympäristön analysoinnilla, jonka pohjalta kerätty tieto auttaa kannattavien kohderyhmien ja strategioiden valinnassa. Kilpailukeinot määritellään strategian mukaisesti palvelemaan valittuja kohderyhmiä. Kilpailukeinot 5P-mallin mukaan sisältävät tuote-, hinta-, saatavuus-, markkinointiviestintä- sekä henkilöstöratkaisut.
Viestintätoimisto Eliel Oy:n tuottama sosiaalisen median viestintäpalvelu soveltuu tietyn alan yrityksille paremmin kuin toisille. Opinnäytetyössä kohderyhmäksi rajataan lemmikkieläinalan, autoalan ja majoitus- ja ravitsemisalan suomalaiset pk-yritykset. Positioinnin ja tavoitteiden asettamisen kautta kohdeyritykselle luodaan kannattava strategia. Kilpailukeinot määritellään kohderyhmiä palveleviksi ja tuotteistamisen kautta markkinoinnissa on mahdollista nostaa esiin tärkeimmät asiat asiakkaan näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuloksena on markkinointisuunnitelma, joka toimii oppaana kohdeyritykselle, ja jota se voi jatkossa hyödyntää markkinoinnissaan. Erityisesti palvelujen markkinoinnissa asiakasnäkökulma on tärkeää ottaa huomioon. Opinnäytetyössä määriteltyjen uusien kohderyhmien kautta kohdeyrityksen on mahdollista toimia jatkossa asiakaslähtöisemmin. Sen kannattaa kuitenkin tutkia tulevaisuudessa asiakastyytyväisyyttä tarkemmin, jotta yrityksen palvelua voidaan tuottaa vielä asiakaslähtöisemmin. Opinnäytetyössä suunnitellut markkinointitoimenpiteet ovat toteutettavissa sellaisinaan. Markkinointitoimenpiteiden kautta kohdeyrityksen on mahdollista kasvattaa omaa asiakaskuntaansa ja toimia jatkossa itsenäisemmin.