Vantaan käräjäoikeuden yleiskanslian työtehtävät
Huhtala, Paula (2009)
Huhtala, Paula
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911246028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911246028
Tiivistelmä
Suoritin oikeustradenomiopintoihini kuuluvan oikeudellisen harjoittelun Vantaan käräjäoikeudessa. Aloittaessani työskentelyn yleiskansliassa, havaitsin, että uusia työntekijöitä varten ei ollut saatavilla mitään yhtenäistä ohjeistusta yleiskanslian tehtäviin perehdyttämiseksi. Saatavilla olevat ohjeet olivat hajaantuneet useaan erilliseen tiedostoon ja paljon asioita joutui kysymään työtovereilta suullisesti.
Sovimme yleiskanslian lähiesimiehen, toimistosihteeri Kirsi Liukun kanssa, että teen opinnäytetyönäni ohjeistuksen, josta löytyisivät yleiskanslian perustyötehtäviin opastavat asiat. Ohjeistuksen todettiin olevan tarpeellinen kahdesta syystä. Ensinnäkin se helpottaisi kansliahenkilökunnan työtä, kun uudet työntekijät ja harjoittelijat pystyisivät ainakin alustavasti perehtymään asioihin itsenäisesti. Tämä vapauttaisi henkilökunnan resursseja heidän omien tehtäviensä hoitoon neuvonnan ja opastuksen tarpeen vähentyessä. Toiseksi ohjeistus edistäisi myös sitä, että asiakas saa mahdollisimman oikeaa informaatiota eikä asiakaspalvelussa synny turhia viivästyksiä. Aihe on myös minulle henkilökohtaisesti kiinnostava ja tarjoaa tilaisuuden syventää osaamistani oikeudellisissa asioissa.
Työ on kaksiosainen. Ensimmäisessä osiossa kerron käräjäoikeudesta, hakemus- ja summaaristen asioiden käsittelystä yleiskanslian näkökulmasta ja tavallisimmista hakemus- ja summaaristen asioiden ryhmistä. En kuitenkaan käsittele lainhuudatus- ja kiinnitysasioita, koska ne siirtyvät vuoden 2010 alussa Maanmittauslaitoksen alaisuuteen. Työn lopuksi arvioin työni onnistumista. Työni jälkimmäisen osio sisältää käytännöllisen menettelyohjeen yleiskanslian käyttöön. Ohje tehdään digitaalisena, PDF-formaatissa ja paperiversiona. Lähdeaineistona käytän lainsäädäntöä, oikeustieteellistä kirjallisuutta ja nykyisiä ohjeita. Haastattelen työni kuluessa myös yleiskanslian henkilökuntaa ja teen omia havaintojani.
Asiasanat: oikeustradenomi, hakemukset, käräjäoikeus, yleiskanslia
Sovimme yleiskanslian lähiesimiehen, toimistosihteeri Kirsi Liukun kanssa, että teen opinnäytetyönäni ohjeistuksen, josta löytyisivät yleiskanslian perustyötehtäviin opastavat asiat. Ohjeistuksen todettiin olevan tarpeellinen kahdesta syystä. Ensinnäkin se helpottaisi kansliahenkilökunnan työtä, kun uudet työntekijät ja harjoittelijat pystyisivät ainakin alustavasti perehtymään asioihin itsenäisesti. Tämä vapauttaisi henkilökunnan resursseja heidän omien tehtäviensä hoitoon neuvonnan ja opastuksen tarpeen vähentyessä. Toiseksi ohjeistus edistäisi myös sitä, että asiakas saa mahdollisimman oikeaa informaatiota eikä asiakaspalvelussa synny turhia viivästyksiä. Aihe on myös minulle henkilökohtaisesti kiinnostava ja tarjoaa tilaisuuden syventää osaamistani oikeudellisissa asioissa.
Työ on kaksiosainen. Ensimmäisessä osiossa kerron käräjäoikeudesta, hakemus- ja summaaristen asioiden käsittelystä yleiskanslian näkökulmasta ja tavallisimmista hakemus- ja summaaristen asioiden ryhmistä. En kuitenkaan käsittele lainhuudatus- ja kiinnitysasioita, koska ne siirtyvät vuoden 2010 alussa Maanmittauslaitoksen alaisuuteen. Työn lopuksi arvioin työni onnistumista. Työni jälkimmäisen osio sisältää käytännöllisen menettelyohjeen yleiskanslian käyttöön. Ohje tehdään digitaalisena, PDF-formaatissa ja paperiversiona. Lähdeaineistona käytän lainsäädäntöä, oikeustieteellistä kirjallisuutta ja nykyisiä ohjeita. Haastattelen työni kuluessa myös yleiskanslian henkilökuntaa ja teen omia havaintojani.
Asiasanat: oikeustradenomi, hakemukset, käräjäoikeus, yleiskanslia