Yhdessä tavoitteisiin : sosiaalisen median yhteisön voiman luominen ja käyttö
Lappalainen, Heli (2013)
Lappalainen, Heli
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255130
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalisen median yhteisömarkkinoinnin rakentamista ja hallintaa. Aihetta käsiteltiin lähdekirjallisuuden, haastattelun ja case-esimerkkinä toimineen yhteisöllisesti toteutetun Iron Sky -elokuvan kautta. Työn tavoite oli koota yhteen sosiaalisessa mediassa tapahtuvan yhteisömarkkinoinnin rakentamisen peruselementit sekä pohtia niiden toimivuutta ja tulevaisuutta. Ensin työssä määritettiin yhteisömarkkinoinnin käsite ja sen nykyinen tila. Tämän jälkeen pohdittiin, miten digitaalisen ja konkreettisen todellisuuden yhdistyminen, yhteisön palvelut ja sosiaalisen median sisällä muodostuneet roolit sekä toimintatavat vaikuttavat yhteisömarkkinointiin. Työn keskeinen osuus käsitteli sosiaalisen median yhteisön rakentamista ja siinä huomioon otettavien markkinoinnillisten toimenpiteiden suunnittelua. Yhteenvedossa tarkasteltiin yhteisömarkkinoinnin tulevaisuutta ja voisiko epäonnistunut yhteisömarkkinointi rampauttaa sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin. Työn tärkeimpiä johtopäätöksiä olivat havainnot yhteisömarkkinoinnin pitkäjänteisestä ja suunnitellusta toteutuksesta sekä työn tavoitteen kiteyttänyt sosiaalisen median yhteisön rakentamisen vaiheita havainnollistava kuvio, joka voisi toimia yhteisömarkkinointia aloittavan markkinoijan tukena. Työ kannusti markkinoinnin ammattilaisia ottamaan sosiaalisen median haasteet ja mahdollisuudet vastaan avoimin mielin sekä toteuttamaan sosiaalisen median yhteisömarkkinointia ennakkoluulottomasti ja ammattiylpeydellä.