Valmistumisvaiheessa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden valmiudet kohdata potilas asiakaslähtöisesti
Kaapeli, Henri; Kilpelä, Aki (2013)
Kaapeli, Henri
Kilpelä, Aki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295450
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa valmistumisvaiheessa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden valmiuksia kohdata potilas asiakaslähtöisesti ja tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajan koulutusta kohdata potilas asiakaslähtöisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) medisiinisen yksikön ja Laurea-ammattikorkeakoulun välistä Kolmiosairaala-hanketta. Kolmiosairaala on osa Helsingin yliopistollista keskussairaalaa. Sairaalassa hoidetaan kardiologisia, neurologian, hematologian, infektiosairauksien ja sisätautien sekä maksa- ja elinsiirtokirurgisia potilaita. Kolmiosairaalahankkeen tavoitteena on on tuottaa erikoissairaanhoidon kokonaisvaltaisia prosessimalleja.
Asiakaslähtöisyyttä käsitellään sairaanhoitajien opinnoissa tiiviisti. Opintojen aikana suoritettavat opintokokonaisuudet käsittelevät asiakaslähtöisyyttä ja sen keskeisiä piirteitä.
Asiakaslähtöisyyden keskeisessä roolissa on asiakkaan itsemääräämisoikeus, asiakaslähtöisyyden toteutumisen kannalta hoitajan ja potilaan välisen vuorovaikutussuhteen tulisi olla tasavertainen ja luottamukseen perustuva. Lisäksi potilaiden tiedonsaanti ja mahdollisuus osallistua omaa hoitoaan koskevaan päätöksentekoon on tärkeää.
Asiakaslähtöisyyttä on tutkittu runsaasti ja tuoreimmat tutkimustulokset herättävät huolenaiheita. Sanna Järnström (2011) tutkii väitöskirjassaan asiakaslähtöisyyttä ja sen toteutumista erään sairaalan osastolla. Väitöskirjan tutkimustulosten mukaan asiakaslähtöisyys jää kaikesta opintojen aikana saamasta huomiosta huolimatta käytännön hoitotyössä puutteelliseksi.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla, johon osallistui neljä Laurea-ammattikorkeakoulun valmistumisvaiheen sairaanhoitajaopiskelijaa. Haastattelu nauhoitettiin, litteroitiin ja tämän jälkeen analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella valmistumisvaiheessa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden valmiudet kohdata potilas asiakaslähtöisin ovat hyvät ja opintojen aikana asiakaslähtöisyyteen kiinnitetään erityistä huomiota.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) medisiinisen yksikön ja Laurea-ammattikorkeakoulun välistä Kolmiosairaala-hanketta. Kolmiosairaala on osa Helsingin yliopistollista keskussairaalaa. Sairaalassa hoidetaan kardiologisia, neurologian, hematologian, infektiosairauksien ja sisätautien sekä maksa- ja elinsiirtokirurgisia potilaita. Kolmiosairaalahankkeen tavoitteena on on tuottaa erikoissairaanhoidon kokonaisvaltaisia prosessimalleja.
Asiakaslähtöisyyttä käsitellään sairaanhoitajien opinnoissa tiiviisti. Opintojen aikana suoritettavat opintokokonaisuudet käsittelevät asiakaslähtöisyyttä ja sen keskeisiä piirteitä.
Asiakaslähtöisyyden keskeisessä roolissa on asiakkaan itsemääräämisoikeus, asiakaslähtöisyyden toteutumisen kannalta hoitajan ja potilaan välisen vuorovaikutussuhteen tulisi olla tasavertainen ja luottamukseen perustuva. Lisäksi potilaiden tiedonsaanti ja mahdollisuus osallistua omaa hoitoaan koskevaan päätöksentekoon on tärkeää.
Asiakaslähtöisyyttä on tutkittu runsaasti ja tuoreimmat tutkimustulokset herättävät huolenaiheita. Sanna Järnström (2011) tutkii väitöskirjassaan asiakaslähtöisyyttä ja sen toteutumista erään sairaalan osastolla. Väitöskirjan tutkimustulosten mukaan asiakaslähtöisyys jää kaikesta opintojen aikana saamasta huomiosta huolimatta käytännön hoitotyössä puutteelliseksi.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla, johon osallistui neljä Laurea-ammattikorkeakoulun valmistumisvaiheen sairaanhoitajaopiskelijaa. Haastattelu nauhoitettiin, litteroitiin ja tämän jälkeen analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella valmistumisvaiheessa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden valmiudet kohdata potilas asiakaslähtöisin ovat hyvät ja opintojen aikana asiakaslähtöisyyteen kiinnitetään erityistä huomiota.