Lapsen polku alkuopetuksen pienryhmästä isoon luokkaan : Siirtymävaihetta ja yhteistyötä kehittämässä Mansikka-ahon koulussa
Kohonen, Piia (2013)
Kohonen, Piia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036058
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista on tämän hetkinen starttiluokan ja yleisopetuksen luokkien välisen yhteistyö ja miten oppilaan siirtyminen starttiluokasta isoon luokkaan toteutuu Mansikka-ahon koulussa. Kyseessä on tutkimuksellinen kehittämishanke, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistyötä ja siirtymävaihetta Mansikka-ahon koulussa. Starttiluokka on Mansikka-ahon koulussa toimiva alkuopetuksen pienryhmä, joka on tarkoitettu lapsille, joilla on haasteita oppimisessa, käyttäytymisessä tai keskittymisessä. Starttiluokan oppilaiden on tarkoitus siirtyä isoon luokkaan viimeistään toisen luokan jälkeen.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja työn lähestymistapa oli toimintatutkimuksellinen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui kolmiportaisen tuen ja erityisopetuksen tarkastelusta sekä pienryhmän ja yleisopetuksen välisten yhteistyömuotojen käsittelystä. Teemahaastattelussa oli mukana yhdeksän moniammatillisen työryhmän jäsentä. Lisäksi aineisto koostui viidestä oppilaan haastatteluista.
Aineisto analysoitiin teemoitellen. Siitä kävi ilmi, että Mansikka-aholla on kokeiltu useita erilaisia yhteistyön muotoja: samanaikaisopetusta, integraatiota, koe- ja pysäytysjaksoja sekä yhteisiä tapahtumia ja retkiä. Yhteistyön määrä ja laatu ovat vaihdelleet suuresti vuosien välillä. Tämä on johtunut henkilökemia-asioista, oppilasaineksesta, ja opettajavaihdoksista. Haastatteluissa toivottiin oppilaan äänen esille tuomista sekä vanhempien vahvempaa osallisuutta siirtymävaiheessa. Kehittämisen kohteeksi nähtiin myös opettajien välinen tiedonsiirto siirtymävaiheessa sekä opettajien yhteinen suunnitteluaika starttiluokan ja sekä ykkös- että kakkosluokkien kesken. Lisäksi toivottiin selkeää ohjeistusta siirtymävaiheesta ja siihen liittyviä käytännöistä. Tutkimustulosten pohjalta rakentui mallinnus hyödynnettäväksi henkilökunnan keskuudessa keskustelun herättämiseksi ja yhteisten käytäntöjen sopimiseksi tai uuden henkilökunnan perehdyttämiseksi.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja työn lähestymistapa oli toimintatutkimuksellinen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui kolmiportaisen tuen ja erityisopetuksen tarkastelusta sekä pienryhmän ja yleisopetuksen välisten yhteistyömuotojen käsittelystä. Teemahaastattelussa oli mukana yhdeksän moniammatillisen työryhmän jäsentä. Lisäksi aineisto koostui viidestä oppilaan haastatteluista.
Aineisto analysoitiin teemoitellen. Siitä kävi ilmi, että Mansikka-aholla on kokeiltu useita erilaisia yhteistyön muotoja: samanaikaisopetusta, integraatiota, koe- ja pysäytysjaksoja sekä yhteisiä tapahtumia ja retkiä. Yhteistyön määrä ja laatu ovat vaihdelleet suuresti vuosien välillä. Tämä on johtunut henkilökemia-asioista, oppilasaineksesta, ja opettajavaihdoksista. Haastatteluissa toivottiin oppilaan äänen esille tuomista sekä vanhempien vahvempaa osallisuutta siirtymävaiheessa. Kehittämisen kohteeksi nähtiin myös opettajien välinen tiedonsiirto siirtymävaiheessa sekä opettajien yhteinen suunnitteluaika starttiluokan ja sekä ykkös- että kakkosluokkien kesken. Lisäksi toivottiin selkeää ohjeistusta siirtymävaiheesta ja siihen liittyviä käytännöistä. Tutkimustulosten pohjalta rakentui mallinnus hyödynnettäväksi henkilökunnan keskuudessa keskustelun herättämiseksi ja yhteisten käytäntöjen sopimiseksi tai uuden henkilökunnan perehdyttämiseksi.