Tilintarkastus- ja asunto-osakeyhtiölain vaikutus taloyhtiön tilintarkastukseen hallituksen näkökulmasta
Manninen, Tomas (2013)
Manninen, Tomas
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295459
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee tilintarkastus- ja asunto-osakeyhtiölain vaikutusta taloyhtiöiden tilintarkastukseen hallituksen näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten hallituksen jäsenet ovat kokeneet lakimuutokset erityisesti asunto-osakeyhtiön tilintarkastuksen kannalta. Aihe on ajankohtainen, sillä voimassa oleva asunto-osakeyhtiölaki astui voimaan 1.7.2010. Samasta aiheesta on viime vuosina tehty useita opinnäytetöitä, mutta niissä on tarkasteltu muutoksia isännöitsijän tai tilintarkastajan näkökulmasta. Opinnäytetyön aihe on saatu työharjoittelun kautta, mutta työllä ei ole toimeksiantajaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käydään läpi tilintarkastuslakia. Osio keskittyy tilintarkastuksen sisältöön sekä tilintarkastajan raportointiin. Toinen osa käsittelee asunto-osakeyhtiölakia. Osion alussa selvitetään hallituksen, yhtiökokouksen sekä isännöitsijän roolia asunto-osakeyhtiön johdossa ja tämän jälkeen käydään läpi lainsäädäntö koskien tilintarkastajan valintaa. Lopuksi kerrotaan uudesta toiminnantarkastajajärjestelmästä. Teoriaosuuden lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta, eri järjestöjen julkaisuja, lakitekstiä sekä lehtiartikkeleita.
Empiriaosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin lomakehaastatteluiden avulla. Haastateltaviksi valikoitui viisi asunto-osakeyhtiön hallituksen jäsentä. Haastatteluissa kysyttiin hallituksen jäsenten mielipiteitä tilintarkastajan valinnasta sekä erityisesti kokemuksia uudesta toiminnantarkastajajärjestelmästä. Kaikki haastattelut toteutettiin maaliskuun 2013 aikana.
Tutkimuksen tulosten perusteella toiminnantarkastaminen on otettu hyvin vastaan varsinkin pienissä taloyhtiöissä, eivätkä hallituksen jäsenet toistaiseksi ole kohdanneet ongelmia toiminnantarkastamisen suhteen. Haastattelut toivat kuitenkin esiin toiminnantarkastajan pätevyyteen sekä tarkastuksen valvontaan liittyviä kysymyksiä, jotka saattavat aiheuttaa ongelmatilanteita tulevaisuudessa. Nykyinen lainsäädäntö ei aseta vähimmäisvaatimuksia toiminnantarkastajan koulutukselle tai kokemukselle, eikä toiminnantarkastajien toimintaa tällä hetkellä valvota.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käydään läpi tilintarkastuslakia. Osio keskittyy tilintarkastuksen sisältöön sekä tilintarkastajan raportointiin. Toinen osa käsittelee asunto-osakeyhtiölakia. Osion alussa selvitetään hallituksen, yhtiökokouksen sekä isännöitsijän roolia asunto-osakeyhtiön johdossa ja tämän jälkeen käydään läpi lainsäädäntö koskien tilintarkastajan valintaa. Lopuksi kerrotaan uudesta toiminnantarkastajajärjestelmästä. Teoriaosuuden lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta, eri järjestöjen julkaisuja, lakitekstiä sekä lehtiartikkeleita.
Empiriaosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin lomakehaastatteluiden avulla. Haastateltaviksi valikoitui viisi asunto-osakeyhtiön hallituksen jäsentä. Haastatteluissa kysyttiin hallituksen jäsenten mielipiteitä tilintarkastajan valinnasta sekä erityisesti kokemuksia uudesta toiminnantarkastajajärjestelmästä. Kaikki haastattelut toteutettiin maaliskuun 2013 aikana.
Tutkimuksen tulosten perusteella toiminnantarkastaminen on otettu hyvin vastaan varsinkin pienissä taloyhtiöissä, eivätkä hallituksen jäsenet toistaiseksi ole kohdanneet ongelmia toiminnantarkastamisen suhteen. Haastattelut toivat kuitenkin esiin toiminnantarkastajan pätevyyteen sekä tarkastuksen valvontaan liittyviä kysymyksiä, jotka saattavat aiheuttaa ongelmatilanteita tulevaisuudessa. Nykyinen lainsäädäntö ei aseta vähimmäisvaatimuksia toiminnantarkastajan koulutukselle tai kokemukselle, eikä toiminnantarkastajien toimintaa tällä hetkellä valvota.