"Opetellaan yhdessä sosiaalisia taitoja" : narratiivinen työkalu päiväkodin käyttöön
Hietala, Birgitta; Remes, Sirpa-Marja (2013)
Hietala, Birgitta
Remes, Sirpa-Marja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025774
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena on luoda narratiivinen työkalu päiväkodin kasvatushenkilöstön käyttöön. Työkalun tarkoituksena on pienryhmässä opetella lasten kanssa kuvatarinan avulla sosiaalisia taitoja. Kuvatarinan avulla käsitellään sosiaalisesti haastavia tilanteita, joissa esiintyy aggressiivista käyttäytymistä. Työkalun tavoitteena on, että aggressiivinen käyttäytyminen lapsiryhmässä vähenisi ja lapset oppisivat sosiaalisia taitoja. Työkalu koostuu kuvatarinasta, sekä sen käyttöön liittyvästä ohjeesta.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen. Opinnäytetyömme toiminnallisen osuuden toteutimme vantaalaisessa päiväkodissa, yhteistyössä päiväkodin erityislastentarhanopettajan kanssa. Ohjasimme neljälle kuusivuotiaalle lapselle viisi pienryhmähetkeä, joissa käsittelimme kuvatarinoiden aiheita. Pienryhmähetket koostuivat erilaisista leikeistä sekä kuvatarinasta, joka oli jokaisella kerralla erilainen. Kuvatarinassa esiintyi kolme hahmoa sosiaalisesti haastavissa tilanteissa, joiden selvittämiseen lapset osallistuivat.
Tässä opinnäytetyöraportissamme, kuvatarinassa sekä pienryhmähetkien sisällön suunnittelussa ja toteutuksessa otimme huomioon sosiaalisen kompetenssin teorian. Jokaisen pienryhmähetkien tavoitteet liittyivät sosiaalisen kompetenssin eri osa-alueisiin. Työskentelytavoissamme näkyivät osallisuutta ja narratiivisuutta tukevia menetelmiä, sekä kuvien käyttö. Keräsimme materiaalia toimintahetkiltä havainnoimalla toimintaa sekä kirjaamalla lasten ja erityislastentarhanopettajan kanssa käytyjä keskusteluja. Kehitimme kuvatarinaa lapsilta sekä erityislastentarhanopettajalta saadun palautteen ja arvioinnin avulla.
Opinnäytetyömme raportti sekä kuvatarina selkeine ohjeineen muodostavat toimivan kokonaisuuden, jota voidaan hyödyntää päiväkodissa. Kuvatarinatyöskentely pienryhmässä mahdollistaa sosiaalisten taitojen opettelun, osallisuuden sekä narratiivisuuden toteutumisen. Erityislastentarhanopettajan mukaan pienryhmätyöskentelyyn osallistuneet lapset hyötyivät kuvatarinatyöskentelystä, joka näkyi lasten sosiaalisten taitojen kehittymisenä päiväkodin arjessa. Erityislastentarhanopettaja koki opinnäytetyömme aiheen merkitykselliseksi ja kertoi työkalun hyödyntävän työelämää.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen. Opinnäytetyömme toiminnallisen osuuden toteutimme vantaalaisessa päiväkodissa, yhteistyössä päiväkodin erityislastentarhanopettajan kanssa. Ohjasimme neljälle kuusivuotiaalle lapselle viisi pienryhmähetkeä, joissa käsittelimme kuvatarinoiden aiheita. Pienryhmähetket koostuivat erilaisista leikeistä sekä kuvatarinasta, joka oli jokaisella kerralla erilainen. Kuvatarinassa esiintyi kolme hahmoa sosiaalisesti haastavissa tilanteissa, joiden selvittämiseen lapset osallistuivat.
Tässä opinnäytetyöraportissamme, kuvatarinassa sekä pienryhmähetkien sisällön suunnittelussa ja toteutuksessa otimme huomioon sosiaalisen kompetenssin teorian. Jokaisen pienryhmähetkien tavoitteet liittyivät sosiaalisen kompetenssin eri osa-alueisiin. Työskentelytavoissamme näkyivät osallisuutta ja narratiivisuutta tukevia menetelmiä, sekä kuvien käyttö. Keräsimme materiaalia toimintahetkiltä havainnoimalla toimintaa sekä kirjaamalla lasten ja erityislastentarhanopettajan kanssa käytyjä keskusteluja. Kehitimme kuvatarinaa lapsilta sekä erityislastentarhanopettajalta saadun palautteen ja arvioinnin avulla.
Opinnäytetyömme raportti sekä kuvatarina selkeine ohjeineen muodostavat toimivan kokonaisuuden, jota voidaan hyödyntää päiväkodissa. Kuvatarinatyöskentely pienryhmässä mahdollistaa sosiaalisten taitojen opettelun, osallisuuden sekä narratiivisuuden toteutumisen. Erityislastentarhanopettajan mukaan pienryhmätyöskentelyyn osallistuneet lapset hyötyivät kuvatarinatyöskentelystä, joka näkyi lasten sosiaalisten taitojen kehittymisenä päiväkodin arjessa. Erityislastentarhanopettaja koki opinnäytetyömme aiheen merkitykselliseksi ja kertoi työkalun hyödyntävän työelämää.