10 vuotta täyttäneiden kehitysvammaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan asiakaslähtöisyys vanhempien kokemana
Puustinen, Elina (2009)
Puustinen, Elina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077297
Tiivistelmä
Tiivistelmä:
Opinnäytetyössä tutkittiin päiväkeskus Purjeessa tarjottavan 10 vuotta täyttäneiden kehitys-vammaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan asiakaslähtöisyyden toteutumista vanhempien ko-kemana sekä palvelun tulevaisuuden tarvetta. Kaksiosaisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, toteutuuko asiakaslähtöisyys aamu- ja iltapäivätoiminnan suunnittelussa ja toteu-tuksessa sekä työntekijöiden työotteessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää palvelun määrällistä tarvetta lähivuosina sekä vanhempien toiveita ja ajatuksia asiakaslähtöi-syyden kehittämiseksi.
Tutkimuksen teoriaosa käsittelee koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan valtakunnallisista tavoitteita, joiden tulee toteutua myös erityistä tukea ja ohjausta tarvitsevien lasten toimin-nassa. Teoriaosa esittelee näkökulmia, joiden pohjalta asiakaslähtöisyyttä voidaan tarkastel-la sosiaali- ja terveydenhuollossa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin haastattelemalla Purjeen aamu- ja iltapäivätoiminnan piirissä olleiden las-ten vanhempia sekä lähettämällä kysely Edvin Laineen koulun kehitysvammaisten lasten huoltajille lukuun ottamatta haastatteluun osallistuneita. Teemahaastattelut analysoitiin teo-riaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen ja kyselylomakkeet aineistolähtöisesti.
Tutkimustulokset osoittivat, että vanhempien kokemukset aamu- ja iltapäivätoiminnan asia-kaslähtöisyyden toteutumisesta ovat pääasiassa myönteisiä. Kehitettävää on päivittäisessä tiedonsiirrossa sekä työntekijöiden työasenteessa. Tulokset osoittavat, että toiminnan piiriin tulee vuosittain 1-2 uutta kehitysvammaista lasta. Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäyte-työn tuloksia suunnitellessaan toiminnan toteutustapaa ja palvelun tarjonnan laajuutta. Kehi-tysvammaisten päiväkeskus Purje voi tutkimustulosten pohjalta kehittää aamu- ja iltapäivä-toiminnan asiakaslähtöisyyttä.
Opinnäytetyössä tutkittiin päiväkeskus Purjeessa tarjottavan 10 vuotta täyttäneiden kehitys-vammaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan asiakaslähtöisyyden toteutumista vanhempien ko-kemana sekä palvelun tulevaisuuden tarvetta. Kaksiosaisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, toteutuuko asiakaslähtöisyys aamu- ja iltapäivätoiminnan suunnittelussa ja toteu-tuksessa sekä työntekijöiden työotteessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää palvelun määrällistä tarvetta lähivuosina sekä vanhempien toiveita ja ajatuksia asiakaslähtöi-syyden kehittämiseksi.
Tutkimuksen teoriaosa käsittelee koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan valtakunnallisista tavoitteita, joiden tulee toteutua myös erityistä tukea ja ohjausta tarvitsevien lasten toimin-nassa. Teoriaosa esittelee näkökulmia, joiden pohjalta asiakaslähtöisyyttä voidaan tarkastel-la sosiaali- ja terveydenhuollossa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin haastattelemalla Purjeen aamu- ja iltapäivätoiminnan piirissä olleiden las-ten vanhempia sekä lähettämällä kysely Edvin Laineen koulun kehitysvammaisten lasten huoltajille lukuun ottamatta haastatteluun osallistuneita. Teemahaastattelut analysoitiin teo-riaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen ja kyselylomakkeet aineistolähtöisesti.
Tutkimustulokset osoittivat, että vanhempien kokemukset aamu- ja iltapäivätoiminnan asia-kaslähtöisyyden toteutumisesta ovat pääasiassa myönteisiä. Kehitettävää on päivittäisessä tiedonsiirrossa sekä työntekijöiden työasenteessa. Tulokset osoittavat, että toiminnan piiriin tulee vuosittain 1-2 uutta kehitysvammaista lasta. Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäyte-työn tuloksia suunnitellessaan toiminnan toteutustapaa ja palvelun tarjonnan laajuutta. Kehi-tysvammaisten päiväkeskus Purje voi tutkimustulosten pohjalta kehittää aamu- ja iltapäivä-toiminnan asiakaslähtöisyyttä.