Visuaalisen ilmeen ja konseptin suunnittelu : Planet Defender -mobiilipeliin
Kuparinen, Tero (2013)
Kuparinen, Tero
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015714
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia erilaisia lähestymistapoja pelien visuaalisen ilmeen luomiseen ja soveltaa huomioita mobiilipelin ulkoasun suunnittelussa. Ilmeen suunnittelu keskittyy päähahmon ja pelissä tärkeässä osassa olevien vihollisten ulkomuodon suunnitteluun. Hahmosuunnittelun tulosten perusteella rakennetaan tulevaisuudessa pelin visuaalinen ilme.
Tutkimusosuudessa perehdytään erilaisiin vaatimuksiin, joita pelin visuaalisen ilmeen ja hahmosuunnittelun tulisi kunnioittaa. Tutkimuksissa pohditaan psykologisia tapoja vaikuttaa pelaajiin ja auttaa heitä ymmärtämään pelin tavoitteita. Suunnitteluvaiheessa aikaisempia tuloksia hyödynnettiin hyvien hahmosuunnitelmien luomiseksi ja lopulta suunnitelmat toteutettiin tavoitteena luoda myös visuaalisesti miellyttäviä hahmoja. Tutkimus tehtiin suurimmaksi osaksi opiskelemalla pelisuunnittelun lähteitä kuten kirjoja ja alan internetsivustoja. Psykologiset vaikutuskeinot ja muiden harvemmin pelisuunnittelussa hyödynnettyjen keinojen tutkimukset keskittyivät yleisempien graafisen- ja websuunnittelun keinojen tutkimiseen ja soveltamiseen peleihin.
Päätelmät toteavat kattavan tutkimustyön hyödyllisyyden hahmosuunnittelussa, vaikka suunnittelijan on aina pohdittava onko tulos käytettyjen miestyötuntien arvoinen. Luodut mallit täyttävät asettamani vaatimukset ja tutkimustulokset ovat hyödynnettävissä muissakin peliprojekteissa.
Tutkimusosuudessa perehdytään erilaisiin vaatimuksiin, joita pelin visuaalisen ilmeen ja hahmosuunnittelun tulisi kunnioittaa. Tutkimuksissa pohditaan psykologisia tapoja vaikuttaa pelaajiin ja auttaa heitä ymmärtämään pelin tavoitteita. Suunnitteluvaiheessa aikaisempia tuloksia hyödynnettiin hyvien hahmosuunnitelmien luomiseksi ja lopulta suunnitelmat toteutettiin tavoitteena luoda myös visuaalisesti miellyttäviä hahmoja. Tutkimus tehtiin suurimmaksi osaksi opiskelemalla pelisuunnittelun lähteitä kuten kirjoja ja alan internetsivustoja. Psykologiset vaikutuskeinot ja muiden harvemmin pelisuunnittelussa hyödynnettyjen keinojen tutkimukset keskittyivät yleisempien graafisen- ja websuunnittelun keinojen tutkimiseen ja soveltamiseen peleihin.
Päätelmät toteavat kattavan tutkimustyön hyödyllisyyden hahmosuunnittelussa, vaikka suunnittelijan on aina pohdittava onko tulos käytettyjen miestyötuntien arvoinen. Luodut mallit täyttävät asettamani vaatimukset ja tutkimustulokset ovat hyödynnettävissä muissakin peliprojekteissa.