Kummitusääni Kummituskekkereissä : Miten kuvailutulkkaus toteutettiin lasten nukketeatterissa
Saarela, Tiina (2013)
Saarela, Tiina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265292
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni lasten nukketeatterin kuvailutulkkausta näkövammaiselle yleisölle. Työn tilaaja oli Suomessa kuvailutulkkien koulutusta järjestävä taho, Näkövammaisten Kulttuuripalvelu ry. Tutkimuskohteeni oli lasten nukketeatterinäytelmä Kummituskekkerit esitys, johon kaksi henkilöä toteutti yhteistyössä kuvailutulkkauksen. Toinen heistä kirjoitti Kummituskekkereiden kuvailukäsikirjoituksen ja oli käynyt kuvailutulkkauskoulutuksen. Toinen toimi kuvailun livelukijana ja hänelle Kummituskekkerit oli ensikosketus kuvailutulkkaukseen. Tutkimuskysymyksinäni olivat mitä erityistä tulee ottaa huomioon valmisteltaessa ja toteutettaessa kuvailutulkkausta lasten nukketeatteriesitykseen ja millaista yhteistyötä kuvailukäsikirjoituksen laatija ja livelukija tekivät. Havainnoin kuvailutulkkausprosessia ja haastattelin sen toteuttaneita tulkkeja.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että nukketeatterin kuvailutulkkauksessa on otettava ensisijaisesti huomioon kohderyhmä – lapset – ja kuvailutulkkaus on toteutettava sen mukaan. Käytetyn kielen pitää olla niin termien tasolla kuin äänenkäytössäkin lapsille sopivaa. Lisäksi lapsille korostetaan nukketeatterin illuusiota ja tarjotaan satuelämys. Aikuisille olisi voitu näytöstä edeltäneellä esittelykierroksella esitellä myös hieman nukketeatterin teknistä puolta. Ennen esitystä tapahtuva esittelykierros oli olennainen osa hyvin toteutettua kuvailutulkkausta, sillä se johdatteli yleisön nukketeatterin maailmaan ja auttoi luomaan visuaalisen kuvan hahmoista ja lavasteista.
Tulkit tekivät tiivistä yhteistyötä kuvailukäsikirjoituksen laatijan, Ahreen, johdolla. Ahre auttoi livelukijaa, Hallénia, jolla ei ollut alan koulutusta. Yhteistyötä tapahtui kumpaankin suuntaan hyödyttäen kummankin tulkin työaluetta: Ahre kuunteli silmät kiinni Hallénin lukemaa kuvailua ja teki kuvailukäsikirjoitukseen sen perusteella tarvittavia muutoksia. Hallén puolestaan sai Ahreelta neuvoja äänenkäyttöön ja eläytymiseen, sekä perustietoja kuvailusta.
Nuori kuvailutulkkausala, josta ei ole vielä tehty paljon tutkimuksia, hyötyy varmasti keräämästäni tiedosta. Tietoa voidaan soveltaa laajasti muuhunkin kuvailutulkkaukseen, kuten lapselle kuvailutulkkaukseen ja kuvailutulkkien väliseen yhteistyöhön. Lisäksi työstä voi saada vinkkejä kuurosokealle auditiiviseen, eli kuuloaistin avulla vastaanotettuun, kuvailuun.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että nukketeatterin kuvailutulkkauksessa on otettava ensisijaisesti huomioon kohderyhmä – lapset – ja kuvailutulkkaus on toteutettava sen mukaan. Käytetyn kielen pitää olla niin termien tasolla kuin äänenkäytössäkin lapsille sopivaa. Lisäksi lapsille korostetaan nukketeatterin illuusiota ja tarjotaan satuelämys. Aikuisille olisi voitu näytöstä edeltäneellä esittelykierroksella esitellä myös hieman nukketeatterin teknistä puolta. Ennen esitystä tapahtuva esittelykierros oli olennainen osa hyvin toteutettua kuvailutulkkausta, sillä se johdatteli yleisön nukketeatterin maailmaan ja auttoi luomaan visuaalisen kuvan hahmoista ja lavasteista.
Tulkit tekivät tiivistä yhteistyötä kuvailukäsikirjoituksen laatijan, Ahreen, johdolla. Ahre auttoi livelukijaa, Hallénia, jolla ei ollut alan koulutusta. Yhteistyötä tapahtui kumpaankin suuntaan hyödyttäen kummankin tulkin työaluetta: Ahre kuunteli silmät kiinni Hallénin lukemaa kuvailua ja teki kuvailukäsikirjoitukseen sen perusteella tarvittavia muutoksia. Hallén puolestaan sai Ahreelta neuvoja äänenkäyttöön ja eläytymiseen, sekä perustietoja kuvailusta.
Nuori kuvailutulkkausala, josta ei ole vielä tehty paljon tutkimuksia, hyötyy varmasti keräämästäni tiedosta. Tietoa voidaan soveltaa laajasti muuhunkin kuvailutulkkaukseen, kuten lapselle kuvailutulkkaukseen ja kuvailutulkkien väliseen yhteistyöhön. Lisäksi työstä voi saada vinkkejä kuurosokealle auditiiviseen, eli kuuloaistin avulla vastaanotettuun, kuvailuun.