Case: Oulu-lehti ja Facebook : Kuinka Oulu-lehti kokee sosiaalisen median käyttöönoton
Kämäräinen, Petra-Maria (2013)
Kämäräinen, Petra-Maria
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255157
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin, kuinka Oulu-lehdessä koetaan sosiaalisen median käyttöönotto. Päätutkimuskysymykseni on, millaisia kokemuksia sosiaalisen median käyttöönotosta on saatu Oulu-lehdessä. Tarkentavia tutkimuskysymyksiä on kolme. Kuinka sosiaalisen median käyttöönoton koetaan kannattaneen Oulu-lehdessä? Mistä sosiaalisen median käyttö tällä hetkellä koostuu? Millaisia vaikutuksia sosiaalisen median käyttöönotolla on ollut Oulu-lehdelle?
Opinnäytetyön teoriaosa koostuu sosiaalista mediaa ja sen eri palveluita käsittelevistä kirja- ja internetlähteistä. Tutkimusosa pohjautuu teemahaastattelun ja Oulu-lehden Facebook-sivujen toimintatapojen vertailuanalyysiin.
Opinnäytetyöni on tutkimuksellinen. Sen tutkimusosa käsittelee Oulu-lehden ja sosiaalisen median palveluiden suhdetta sekä Oulu-lehden Facebookin käytön koostumusta ja sosiaalisen median käyttöönoton tuomia vaikutuksia Oulu-lehdelle.
Opinnäytetyöni merkittävimmät tutkimustulokset olivat sosiaalisen median käyttöönoton vaikutukset Oulu-lehdelle. Facebook on yksi työväline, joka rakentaa lehdelle imagoa ja lisäarvoa. Käytössä olevien sosiaalisten median palveluiden valikoitumiseen vaikuttavat ennen kaikkea toimittajien omat henkilökohtaiset kokemukset palveluista. Tällä hetkellä aktiivisesti käytössä olevien Facebook-sivujen käyttö koostuu Oulu-lehden nettipalvelun uutisten linkittämisestä, kilpailuista ja arvonnoista, osallistuvista päivityksistä sekä juttuvinkkien ja haastateltavien hankkimisesta.
Opinnäytetyön teoriaosa koostuu sosiaalista mediaa ja sen eri palveluita käsittelevistä kirja- ja internetlähteistä. Tutkimusosa pohjautuu teemahaastattelun ja Oulu-lehden Facebook-sivujen toimintatapojen vertailuanalyysiin.
Opinnäytetyöni on tutkimuksellinen. Sen tutkimusosa käsittelee Oulu-lehden ja sosiaalisen median palveluiden suhdetta sekä Oulu-lehden Facebookin käytön koostumusta ja sosiaalisen median käyttöönoton tuomia vaikutuksia Oulu-lehdelle.
Opinnäytetyöni merkittävimmät tutkimustulokset olivat sosiaalisen median käyttöönoton vaikutukset Oulu-lehdelle. Facebook on yksi työväline, joka rakentaa lehdelle imagoa ja lisäarvoa. Käytössä olevien sosiaalisten median palveluiden valikoitumiseen vaikuttavat ennen kaikkea toimittajien omat henkilökohtaiset kokemukset palveluista. Tällä hetkellä aktiivisesti käytössä olevien Facebook-sivujen käyttö koostuu Oulu-lehden nettipalvelun uutisten linkittämisestä, kilpailuista ja arvonnoista, osallistuvista päivityksistä sekä juttuvinkkien ja haastateltavien hankkimisesta.