Mie aattelen niin, että siellä sitten neuvotaan, miten tässä toimitaan” ASIAKKAIDEN KOKEMUKSIA VANHUKSILLE TARKOITETUSTA PALVELUOHJAUKSESTA
Lempinen, Minna (2013)
Lempinen, Minna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295477
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Joensuun kaupungin seniorineuvonta Ankkurin asiakkaiden kokemuksia ikääntyneille tarkoitetusta palveluohjauksesta. Tavoitteena oli tuoda esiin asiakkaiden näkökulmia palveluohjauksesta. Palveluohjaus on sosiaalialan asiakaslähtöinen työskentelymenetelmä, jonka tarkoituksena on selvittää asiakkaan yksilölliset palveluntarpeet ja löytää hänen tarpeisiinsa sopivat palvelut. Tarve palveluohjaukselle on suuri, sillä vanhusten palvelujärjestelmä on laaja ja monitahoinen. Tämän vuoksi ikääntyneille voi olla vaikeaa hahmottaa omia oikeuksiaan ja heille kuuluvia palveluja.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Yhteensä tutkimusta varten on haastateltu kuutta palveluohjausta saanutta asiakasta. Aineisto on analysoitu käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksessa ilmeni, että palveluohjauksen koettiin lisänneen tietoutta omista oikeuksista ja ikääntyneille palveluista. Tärkeänä koettiin se, että palveluohjaajilla olisi aikaa kuunnella asiakasta ja että asiakkaan tilanteen edistymistä seurattaisiin enemmän. Palveluohjaajilta kaivattaisiin myös ”asianajoa” eli tukea vaikuttamiseen yhteiskunnallisella ja yksilöllisellä tasolla. Opinnäytetyöprosessin aikana nousi esiin jatkotutkimusidea koskien vanhusten osallisuutta ja sitä, kuinka osallisuutta voisi edistää palveluohjauksen avulla.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Yhteensä tutkimusta varten on haastateltu kuutta palveluohjausta saanutta asiakasta. Aineisto on analysoitu käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksessa ilmeni, että palveluohjauksen koettiin lisänneen tietoutta omista oikeuksista ja ikääntyneille palveluista. Tärkeänä koettiin se, että palveluohjaajilla olisi aikaa kuunnella asiakasta ja että asiakkaan tilanteen edistymistä seurattaisiin enemmän. Palveluohjaajilta kaivattaisiin myös ”asianajoa” eli tukea vaikuttamiseen yhteiskunnallisella ja yksilöllisellä tasolla. Opinnäytetyöprosessin aikana nousi esiin jatkotutkimusidea koskien vanhusten osallisuutta ja sitä, kuinka osallisuutta voisi edistää palveluohjauksen avulla.