Ansiktsigenkänning, röst- och rörelsestyrning i vardagsbruk : En utredning med Kinect och Samsungs Smart TV i fokus
Weckström, Jeanette (2013)
Weckström, Jeanette
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295466
Tiivistelmä
Det blir allt vanligare med apparater som hanterar ansiktsigenkänning, röst- och rörelsestyrning. Ett användargränssnitt med den sortens funktioner kallas för ett naturligt användargränssnitt, eftersom interaktionsmetoderna anses vara naturliga för en människa. Det har redan länge forskats i ansiktsigenkänning, röst- och rörelsestyrning, men ämnet är dock aktuellt eftersom produkter med sådana funktioner först nu märkbart har börjat dyka upp på marknaden. Hur välutvecklade är dessa funktioner egentligen och hurdan teknik ligger bakom dem? Syftet med detta arbete är att undersöka hur användbara naturliga användargränssnitt är jämfört med dagens fjärrkontroller. Forskningen fokuseras kring två vardagliga produkter som innehåller dessa funktioner: Microsofts Kinect och Samsungs Smart TV. Arbetet behandlar endast kontroll- och beröringsfri rörelsestyrning. Undersökningsobjektens andra egenskaper och hur de är som produkter, tas inte heller ställning till. Arbetet innehåller en teoridel där begreppen naturligt användargränssnitt, ansiktsigenkänning, röst- och rörelsestyrning behandlas. Därefter gås det djupare in på tekniken bakom Kinect för att få en bild av hur funktionerna i fråga är uppbyggda i en konkret produkt. Slutligen så presenteras Smart TV:ns naturliga användargränssnitt. Efter teoridelen följer en testdel där ansiktsigenkänningen, röst- och rörelsestyrningen i Kinect och Smart TV:n testas. Testerna bevisade att knappar och fysisk kontakt fortfarande behövs. I dagens läge finns det sådana ansiktsigenkänningsfunktioner, röststyrningsfunktioner och rörelsestyrningsfunktioner som är riktigt användbara, men de fungerar då bra tillsammans med de klassiska interaktionsmetoderna, inte ensamma. Det beror också på produkten, om det är någon idé med sådana interaktionsmetoder, eller inte. Då funktionerna slås ihop med rätt produkt, kan de faktiskt vara till nytta. De bör dock vara flexibla och snabba samt enkla att använda för att man inte skall tappa intresset för att använda dem. Om de inte är det så kommer man antagligen att övergå till att använda fjärrkontrollen även om funktionerna verkar spännande i början. Devices that handle face recognition, voice and motion control are becoming increasingly common. A user interface with that kind of features is called a natural user interface, since the interaction methods are regarded as natural for a human. People have already been researching in face recognition, voice and motion control for a long time, but the subject however, is topical since products with such features only now noticeably have begun to appear on the market. How well developed are these features really and what kind of technology lies behind them? The purpose of this thesis is to investigate how useful natural user interfaces are compared to today's remotes. The research is focused around two everyday products that contain these features: Microsoft's Kinect and Samsung's Smart TV. The thesis only deals with controller-free and non-contact motion control. Other properties of the researched products and how they are as products, is not investigated. The thesis contains a theoretical part where the concepts natural user interface, face recognition, voice and motion control are discussed. Next, the technology behind Kinect is discussed deeper to get a picture of how the functions in question are built in a physical product. Finally, the natural user interface of the Smart TV is presented. The theoretical part is followed by a test part where the face recognition, voice and motion control in Kinect and Smart TV are tested. The tests proved that buttons and physical contact is still needed. There are presently such facial recognition functions, voice control functions and motion control functions that are really useful, but they work well together with the classical interaction methods, not alone. It also depends on the product, whether there is a point in having such interaction methods or not. When the functions are combined with the right product, they can actually be useful. They should however be flexible, quick and easy to use so that one does not lose interest in using them. If they are not like that, one will probably start using the remote control again, even if the functions seems exciting at first.