Ongelmalähtöinen oppiminen Sosiaali- ja terveysalalla sekä Logistiikan ja meriteknologian osaamisalueella
Maijala, Johanna; Härmä, Mervi; Nevala, Maarit (2013)
Maijala, Johanna
Härmä, Mervi
Nevala, Maarit
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295399
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli esittää lyhyesti ongelmalähtöisen oppimisen taustaa ja käytännön toteuttamistapaa. Lisäksi tavoitteena oli perehtyä Satakunnan ammattikorkeakoulun Sosiaali- ja terveysalalla, sekä Logistiikka ja meriteknologian osaamisalueella toteutettavan ongelmalähtöisen oppimisen opiskeluun.
Ongelmalähtöinen oppimismenetelmä nähdään tieto- ja oppimisympäristönä, joka muuttaa opetustyön painopisteen opettamisesta oppimiseen. Ongelmalähtöinen oppiminen käynnistyy yhteiskunnalliseen todellisuuteen ja työelämään pohjautuvista aidoista ongelmista ja niiden yhteisöllisestä ja yksilöllisestä pro-sessoinnista. PBL -oppimisympäristössä on tavoitteena opiskelijan tiedonkäsittelytaitojen kehittyminen, tiimi- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen, ongelmaratkaisutaitojen hallinta ja jatkuva oppiminen, sekä kyky yhdistellä eri tietoja ja asioita tarkoituksenmukaisella tavalla.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Sosiaali- ja terveysalan Hoitotyön opinnot toteutetaan soveltaen ongelmalähtöistä oppimismenetelmää. Opiskelu tapahtuu pienryhmissä, jossa opiskelijat määrittävät oppimistehtävät ja hankkivat näihin oppimistehtäviin liittyvää tietoa eri tietolähteitä käyttäen. Käsiteltävästä aiheesta koottu tieto käsitellään pienryhmissä, jonka työskentelyä täydennetään kirjallisilla tehtävillä, asiantuntijaluennoilla sekä erilaisilla harjoitteilla ja näytöillä.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Logistiikan ja meriteknologian osaamisalueella on toteutettu ongelmalähtöistä oppimismenetelmää jo vuosia. Logistiikan ja meriteknologian osaamisalueella PBL -työskentely pohjautuu ongelmiin, jotka liittyvät läheisesti koulutusohjelman opetussuunnitelman mukaisiin oppimistavoitteisiin. PBL -työskentelyssä opettajat toimivat ryhmän ohjaajana, eli ryhmän joutuessa umpikujaan työssään, opettajatutoreiden tehtävänä on opastaa opiskelijat takaisin oikealle oppimisen reitille. Eli opettaja pitäisi nähdä PBL-prosessissa myös eräänlaisena ryhmää rikastuttavana ohjaavana jäsenenä – ei niinkään ryhmää johdattelevana luotsina.
Ongelmalähtöinen oppimismenetelmä nähdään tieto- ja oppimisympäristönä, joka muuttaa opetustyön painopisteen opettamisesta oppimiseen. Ongelmalähtöinen oppiminen käynnistyy yhteiskunnalliseen todellisuuteen ja työelämään pohjautuvista aidoista ongelmista ja niiden yhteisöllisestä ja yksilöllisestä pro-sessoinnista. PBL -oppimisympäristössä on tavoitteena opiskelijan tiedonkäsittelytaitojen kehittyminen, tiimi- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen, ongelmaratkaisutaitojen hallinta ja jatkuva oppiminen, sekä kyky yhdistellä eri tietoja ja asioita tarkoituksenmukaisella tavalla.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Sosiaali- ja terveysalan Hoitotyön opinnot toteutetaan soveltaen ongelmalähtöistä oppimismenetelmää. Opiskelu tapahtuu pienryhmissä, jossa opiskelijat määrittävät oppimistehtävät ja hankkivat näihin oppimistehtäviin liittyvää tietoa eri tietolähteitä käyttäen. Käsiteltävästä aiheesta koottu tieto käsitellään pienryhmissä, jonka työskentelyä täydennetään kirjallisilla tehtävillä, asiantuntijaluennoilla sekä erilaisilla harjoitteilla ja näytöillä.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Logistiikan ja meriteknologian osaamisalueella on toteutettu ongelmalähtöistä oppimismenetelmää jo vuosia. Logistiikan ja meriteknologian osaamisalueella PBL -työskentely pohjautuu ongelmiin, jotka liittyvät läheisesti koulutusohjelman opetussuunnitelman mukaisiin oppimistavoitteisiin. PBL -työskentelyssä opettajat toimivat ryhmän ohjaajana, eli ryhmän joutuessa umpikujaan työssään, opettajatutoreiden tehtävänä on opastaa opiskelijat takaisin oikealle oppimisen reitille. Eli opettaja pitäisi nähdä PBL-prosessissa myös eräänlaisena ryhmää rikastuttavana ohjaavana jäsenenä – ei niinkään ryhmää johdattelevana luotsina.