Elinkeinopolitiikka kunnan kilpailukyvyn vahvistajana : yrittäjien näkökulma Kaarinan kilpailukyvystä
Savolainen, Kati (2013)
Savolainen, Kati
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265225
Tiivistelmä
2000 - luvun elinkeinopolitiikassa ovat nousseet esiin alueiden kilpailukyky, kokonaisvaltainen elinkeinopolitiikka sekä toimintojen organisoituminen erilaisiin yhteistyöverkostoihin. Alueen kilpailukyky koostuu ominaisuuksista, joiden avulla se voi osallistua kilpailuun muiden alueiden kanssa ja joiden avulla se pystyy erottautumaan kilpakumppaneistaan. Alueet kilpailevat keskenään yrityksistä, instituutioista, asukkaista ja investoinneista. Alueellisen imagon merkitys korostuu alueiden välisen kilpailun kasvaessa. Alueiden välinen kilpailu pakottaa kuntapäättäjät kiinnittämään huomiota alueidensa vetovoimatekijöihin ja imagoon.
Viitekehyksen pohjalta tehty tutkimus pyrkii selvittämään kaarinalaisten yrittäjien näkökulmasta Kaarinan kilpailukykyä sekä kunnan elinkeinopoliittisia toimia kilpailukyvyn vahvistajana. Tutkimuksen aineisto koottiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyn sisältö koostui neljästä teemasta, jotka olivat 1) Kaarinan imago 2) verkostot ja yhteistyö 3) elinkeinopolitiikka sekä 4) seudullinen kehittäminen.
Tutkimustulosten perusteella yrittäjät kokivat Kaarinan imagon erittäin hyväksi. Kaarinan vahvuuksina nousivat esiin viihtyisä ja turvallinen elinympäristö sekä hyvät liikenneyhteydet ja logistinen sijainti E-18 (Turku-Helsinki) -moottoritien varrella. Vahvuuksina koettiin myös kunnan yrittäjäystävällinen ilmapiiri, kunnan kehitys viime vuosien aikana sekä kunnan tarjoamat palvelut sekä asukkaille että yrityksille. Verkostot ja yhteistyön toimivuus koettiin positiivisena, yli 70 % yrittäjistä koki, että yhteistyö kunnan ja yrittäjien välillä on hyvää. Kaarinassa toimivat yhteistyöverkostot koettiin hyödylliseksi yritystoiminnassa.
Elinkeinopolitiikassa vastaajat pitivät tärkeänä, että kunnasta löytyy oma yhteyshenkilö, jonka puoleen voi kääntyä elinkeinoasioissa. Kaarinalaisille yrityksille neuvontapalveluja tarjoava Kaarinan Kehitys Oy ja sen palvelutarjonta tunnettiin yrittäjien keskuudessa. Elinkeinopolitiikan heikkoutena nousivat esiin kunnan julkiset hankinnat. Vastaajien mielestä kunta ei ole edistänyt tapaa jolla yritykset voivat osallistua tarjouskilpailuun julkisissa hankinnoissa. Seudullinen kehittäminen ja yhteistyö eivät osoittautuneet tutuksi alueen yrittäjille, Kaarinan yrittäjät eivät olleet käyttäneet Turun seudulla toimivien yrityskeskusten palveluita kovinkaan paljon. Vastaajista 40 % ei tiennyt mitä eri palveluja eri organisaatiot tarjoavat yrittäjille Turun seudulla.
Viitekehyksen pohjalta tehty tutkimus pyrkii selvittämään kaarinalaisten yrittäjien näkökulmasta Kaarinan kilpailukykyä sekä kunnan elinkeinopoliittisia toimia kilpailukyvyn vahvistajana. Tutkimuksen aineisto koottiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyn sisältö koostui neljästä teemasta, jotka olivat 1) Kaarinan imago 2) verkostot ja yhteistyö 3) elinkeinopolitiikka sekä 4) seudullinen kehittäminen.
Tutkimustulosten perusteella yrittäjät kokivat Kaarinan imagon erittäin hyväksi. Kaarinan vahvuuksina nousivat esiin viihtyisä ja turvallinen elinympäristö sekä hyvät liikenneyhteydet ja logistinen sijainti E-18 (Turku-Helsinki) -moottoritien varrella. Vahvuuksina koettiin myös kunnan yrittäjäystävällinen ilmapiiri, kunnan kehitys viime vuosien aikana sekä kunnan tarjoamat palvelut sekä asukkaille että yrityksille. Verkostot ja yhteistyön toimivuus koettiin positiivisena, yli 70 % yrittäjistä koki, että yhteistyö kunnan ja yrittäjien välillä on hyvää. Kaarinassa toimivat yhteistyöverkostot koettiin hyödylliseksi yritystoiminnassa.
Elinkeinopolitiikassa vastaajat pitivät tärkeänä, että kunnasta löytyy oma yhteyshenkilö, jonka puoleen voi kääntyä elinkeinoasioissa. Kaarinalaisille yrityksille neuvontapalveluja tarjoava Kaarinan Kehitys Oy ja sen palvelutarjonta tunnettiin yrittäjien keskuudessa. Elinkeinopolitiikan heikkoutena nousivat esiin kunnan julkiset hankinnat. Vastaajien mielestä kunta ei ole edistänyt tapaa jolla yritykset voivat osallistua tarjouskilpailuun julkisissa hankinnoissa. Seudullinen kehittäminen ja yhteistyö eivät osoittautuneet tutuksi alueen yrittäjille, Kaarinan yrittäjät eivät olleet käyttäneet Turun seudulla toimivien yrityskeskusten palveluita kovinkaan paljon. Vastaajista 40 % ei tiennyt mitä eri palveluja eri organisaatiot tarjoavat yrittäjille Turun seudulla.