Kehäradan haitta-ainealueen betonielementtirakenteinen tunneli
Schamarin, Riiko (2013)
Schamarin, Riiko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295396
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin Kehäradan haitta-ainealueen betonielementtirakenteista tunnelia. Työssä selvitettiin betonielementtirakenteisen tunnelin suunnittelussa huomioitavia tekijöitä, elementtirakenteiseen tunneliin liittyviä ongelmia ja ongelmien ratkaisuja. Lisäksi tutkittiin betonielementtirakenteen valinnan perusteita, elementeille ja liitoksille asetettuja vaatimuksia sekä asennuksen vaikutusta suunnitteluun. Työ tehtiin Pöyry Finland Oy:lle, joka toimii Kehäradan tunneliosuuden kokonaissuunnittelijana.
Työssä tutustuttiin elementtitunnelin suunnittelun eri vaiheisiin, kohteen toteutuspiirustuksiin ja muuhun suunnittelumateriaaliin. Lisäksi haastateltiin rakenne- ja elementtisuunnittelijoita sekä kohteen vastaavia työnjohtajia.
Työssä todettiin, että elementtitunnelia suunniteltaessa tulee huomioida etenkin radan geometrian vaikutus, rakenteista johtuvat ongelmat, rakenteiden yhteensovittaminen, asennusolosuhteet sekä elementtien kuljetus ja nosto. Lisäksi työssä huomioitiin haitta-aineen suojarakenteen vaikutusta suunnitteluun ja asennukseen.
Työn tuloksena todettiin, että elementtirakenteinen tunneli on huomattavasti normaalia junatunnelia hitaampi ja vaikeampi rakenne suunnitella. Elementtien kuljetus ja nosto vaatii tarkemman tilankäyttösuunnitelman. Elementtiasennuksille tulee tehdä tarkka asennussuunnitelma. Asennussuunnitelmassa kerrotaan elementtien ja liitosten tarkka kuljetus-, nosto- ja asennusjärjestys. Työssä todettiin myös, miten radan geometria ja eri rakenteet tulee huomioida elementtejä ja liitoksia suunniteltaessa. Niiden vaikutus tulee huomioida elementtien ja liitosten asennustoleransseissa. Lisäksi analysoitiin mittausten tärkeyttä elementtirakenteista tunnelia suunniteltaessa ja asennettaessa.
Työssä tutustuttiin elementtitunnelin suunnittelun eri vaiheisiin, kohteen toteutuspiirustuksiin ja muuhun suunnittelumateriaaliin. Lisäksi haastateltiin rakenne- ja elementtisuunnittelijoita sekä kohteen vastaavia työnjohtajia.
Työssä todettiin, että elementtitunnelia suunniteltaessa tulee huomioida etenkin radan geometrian vaikutus, rakenteista johtuvat ongelmat, rakenteiden yhteensovittaminen, asennusolosuhteet sekä elementtien kuljetus ja nosto. Lisäksi työssä huomioitiin haitta-aineen suojarakenteen vaikutusta suunnitteluun ja asennukseen.
Työn tuloksena todettiin, että elementtirakenteinen tunneli on huomattavasti normaalia junatunnelia hitaampi ja vaikeampi rakenne suunnitella. Elementtien kuljetus ja nosto vaatii tarkemman tilankäyttösuunnitelman. Elementtiasennuksille tulee tehdä tarkka asennussuunnitelma. Asennussuunnitelmassa kerrotaan elementtien ja liitosten tarkka kuljetus-, nosto- ja asennusjärjestys. Työssä todettiin myös, miten radan geometria ja eri rakenteet tulee huomioida elementtejä ja liitoksia suunniteltaessa. Niiden vaikutus tulee huomioida elementtien ja liitosten asennustoleransseissa. Lisäksi analysoitiin mittausten tärkeyttä elementtirakenteista tunnelia suunniteltaessa ja asennettaessa.