SOSIAALINEN KEHITYS LIIKUNTALEIKKIKOULUSSA
Kytömäki, Mari (2013)
Kytömäki, Mari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265243
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Kouvolan Korialla toimivan liikuntaleikkikoulun vaikutuksia 3 - 6-vuotiaan lapsen sosiaaliseen kehitykseen. Tavoitteena oli tämän ohella osallistaa liikuntaleikkikoulua käyvät lapset ja heidän vanhemmat mukaan tutkimukseen sekä tulosten myötä myös kehittää kyseistä liikuntaleikkikoulua. Tutkimusmenetelminä olivat kyselytutkimus vanhemmille, lasten haastattelu sekä osallistuva havainnointi.
Tutkimuksen alussa on esitetty taustatietoina selvitys liikuntaleikkikoulusta sekä sosiaalisuudesta käsitteineen. Teoriapohjassa käsitellään leikki-ikäisen lapsen sosiaalista kehitystä kuin myös lapsiryhmää, perheliikuntaa sekä liikunnan ja ohjaajan merkitystä sosiaalisessa kehityksessä. Tämän jälkeen on kerrottu tutkimuksen toteuttamisesta sekä esitetty tutkimuksen tulokset. Lopussa on vielä kehitysehdotuksia Korialla toimivaan liikuntaleikkikouluun, jonka jälkeen pohdinta ja tulosten tarkastelua.
Tulosten perusteella liikuntaleikkikoulun vaikutukset sosiaaliseen kehitykseen ovat hyvin moninaiset. Ryhmätoiminnan ja leikkimuotoisen liikunnan avulla lapsi oppii tutustumaan uusiin lapsiin ja ryhmätoimintaan, rohkaistuu sosiaalisissa suhteissa toimimiseen sekä oppii selvittämään sosiaalisissa tilanteissa tulevia ongelmia. Myös muun muassa empatiakyky, moraalinen kehitys ja minäkäsitys kehittyvät liikuntaleikkikoulussa. Liikuntaleikkikoulun vaikutukset sosiaaliseen kehitykseen ovat kuitenkin hyvin ryhmäkohtaisia ja riippuvat ryhmän sekä ohjaajan toimintatavoista.
Tutkimuksen alussa on esitetty taustatietoina selvitys liikuntaleikkikoulusta sekä sosiaalisuudesta käsitteineen. Teoriapohjassa käsitellään leikki-ikäisen lapsen sosiaalista kehitystä kuin myös lapsiryhmää, perheliikuntaa sekä liikunnan ja ohjaajan merkitystä sosiaalisessa kehityksessä. Tämän jälkeen on kerrottu tutkimuksen toteuttamisesta sekä esitetty tutkimuksen tulokset. Lopussa on vielä kehitysehdotuksia Korialla toimivaan liikuntaleikkikouluun, jonka jälkeen pohdinta ja tulosten tarkastelua.
Tulosten perusteella liikuntaleikkikoulun vaikutukset sosiaaliseen kehitykseen ovat hyvin moninaiset. Ryhmätoiminnan ja leikkimuotoisen liikunnan avulla lapsi oppii tutustumaan uusiin lapsiin ja ryhmätoimintaan, rohkaistuu sosiaalisissa suhteissa toimimiseen sekä oppii selvittämään sosiaalisissa tilanteissa tulevia ongelmia. Myös muun muassa empatiakyky, moraalinen kehitys ja minäkäsitys kehittyvät liikuntaleikkikoulussa. Liikuntaleikkikoulun vaikutukset sosiaaliseen kehitykseen ovat kuitenkin hyvin ryhmäkohtaisia ja riippuvat ryhmän sekä ohjaajan toimintatavoista.