Producing a 3D animated teaser trailer : case : tale of the orbs
Lipponen, Jussi (2013)
Lipponen, Jussi
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265209
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi pelinkehittäjä tiimi FantasyCraft. Työn tarkoituksena oli tehdä traileri pelille, jota FantasyCraft on parhaillaan tekemässä, ja samalla tutustua ja soveltaa menetelmää missä tuotanto jaetaan esituotanto-, tuotanto- ja jälkituotantovaiheisiin.
Esituotantovaiheeseen liittyy mm. kuvakerronta. Tässä vaiheessa tuotanto suunnitellaan huolellisesti. Seuraavana on tuotantovaihe, johon liittyvät mm. 3D-mallinnus, teksturointi ja animaatio. Tämä oli työn tärkein vaihe. Siinä vaiheessa jouduttiin ratkomaan ongelmia, kuten kangas simulaattorin taipumus väreillä kun sitä käytetään hahmojen vaateisiin ja savu simulaattorin huono toimivuus suurissa mitta suhteissa. Nämä ratkaistiin rajoittamalla kankaan liike vain vaatteiden vapaasti riippuviin osin ja renderöimällä savu simulaatio erikseen pienemmän kokoisena ja sitten asettaen sen otokseen video toisto polygonina.
Viimeisenä käydään läpi jälkituotantoanto jossa pääpainona on renderöinti ja sommittelu. Näiden aiheiden lisäksi tutustutaan myös lyhyesti siihen miten animaation ääni raita kootaan eri osista kuten dialogi, ääni tehosteet ja musiikki.
Tämän opinnäytetyön tuloksena saatiin 3D animaatio traileri jonka tuotannossa jouduttiin soveltamaan kaikkea suunnittelusta ja projekti hallinasta aina edistyksellisin 3D teknikoihin.
Esituotantovaiheeseen liittyy mm. kuvakerronta. Tässä vaiheessa tuotanto suunnitellaan huolellisesti. Seuraavana on tuotantovaihe, johon liittyvät mm. 3D-mallinnus, teksturointi ja animaatio. Tämä oli työn tärkein vaihe. Siinä vaiheessa jouduttiin ratkomaan ongelmia, kuten kangas simulaattorin taipumus väreillä kun sitä käytetään hahmojen vaateisiin ja savu simulaattorin huono toimivuus suurissa mitta suhteissa. Nämä ratkaistiin rajoittamalla kankaan liike vain vaatteiden vapaasti riippuviin osin ja renderöimällä savu simulaatio erikseen pienemmän kokoisena ja sitten asettaen sen otokseen video toisto polygonina.
Viimeisenä käydään läpi jälkituotantoanto jossa pääpainona on renderöinti ja sommittelu. Näiden aiheiden lisäksi tutustutaan myös lyhyesti siihen miten animaation ääni raita kootaan eri osista kuten dialogi, ääni tehosteet ja musiikki.
Tämän opinnäytetyön tuloksena saatiin 3D animaatio traileri jonka tuotannossa jouduttiin soveltamaan kaikkea suunnittelusta ja projekti hallinasta aina edistyksellisin 3D teknikoihin.