Kehitysvammaisten palvelutarpeen arviointimallin kehittäminen Auran kunnassa
Tamminen, Jaana (2009)
Tamminen, Jaana
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026795
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kehittää Auran kunnalle kehitysvammaisten palvelutarpeen arviointimalli. Arviointimalli kehitettiin syksyllä 2009 voimaan astuvaa vammaispalvelulakia silmällä pitäen. Kunnalla oli tarve kartoittaa nuorten kehitysvammaisten kuntalaisten elämäntilannetta ja saada selville mitä heille tällä hetkellä kuuluu.
Kehitin arviointimalliin viisi (5) kohtaa: 1. esitietojen hankkiminen, 2. kotikäynnit, 3. haastattelu, 4. yhteenveto ja 5. palvelut. Arviointimallin haastatteluun kehitin haastattelulomakkeen. Lomake on jaettu kolmeen (3) osa-alueeseen: 1. asuminen, 2. työ/opiskelu ja 3. harrastukset. Näiden kolmen osa-alueen avulla saatiin tietoa kunnassa asuvien kehitysvammaisten nuorten elämäntilanteesta.
Arviointimalli on kehitetty kuvan kautta. Miten palveluja kartoitetaan ja mitä tulee ottaa huomioon palvelujen kartoittamisen yhteydessä. Kuviossa käy ilmi mitä toimenpiteitä missäkin kuvin vaiheessa tulee tehdä ja kuviota on helppo seurata ja noudattaa.
Teoriaosuudessa tutustuin kehitysvammaisuuteen ja kehitysvammaisen nuoren itsenäistymiseen. Vammaispalvelulaki oli yksi tärkeä seikka opinnäytetyötäni tehdessä.
Arviointimallia testasin haastatteluihin saakka. Sain neljä (4) nuorta kehitysvammaista haastateltavakseni, joiden kanssa testasin haastattelulomakkeen
Kehitin arviointimalliin viisi (5) kohtaa: 1. esitietojen hankkiminen, 2. kotikäynnit, 3. haastattelu, 4. yhteenveto ja 5. palvelut. Arviointimallin haastatteluun kehitin haastattelulomakkeen. Lomake on jaettu kolmeen (3) osa-alueeseen: 1. asuminen, 2. työ/opiskelu ja 3. harrastukset. Näiden kolmen osa-alueen avulla saatiin tietoa kunnassa asuvien kehitysvammaisten nuorten elämäntilanteesta.
Arviointimalli on kehitetty kuvan kautta. Miten palveluja kartoitetaan ja mitä tulee ottaa huomioon palvelujen kartoittamisen yhteydessä. Kuviossa käy ilmi mitä toimenpiteitä missäkin kuvin vaiheessa tulee tehdä ja kuviota on helppo seurata ja noudattaa.
Teoriaosuudessa tutustuin kehitysvammaisuuteen ja kehitysvammaisen nuoren itsenäistymiseen. Vammaispalvelulaki oli yksi tärkeä seikka opinnäytetyötäni tehdessä.
Arviointimallia testasin haastatteluihin saakka. Sain neljä (4) nuorta kehitysvammaista haastateltavakseni, joiden kanssa testasin haastattelulomakkeen