Osallisuus ja tukioppilastoiminta : Haagan peruskoulun Manuva-ryhmässä
Holopainen, Minja; Jaatinen, Paula (2013)
Holopainen, Minja
Jaatinen, Paula
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234821
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on tarkastella osallisuuden toteutumista Haagan peruskoulun maahanmuuttajanuorten ryhmän (Manuva-ryhmä) tukioppilastoiminnassa. Opinnäytetyömme työelämäyhteistyökumppanina on sosiaaliviraston ja opetusviraston yhteistyössä toteuttama Manuva-hanke. Hankkeen toiminta kohdistuu nuoriin, jotka ovat muuttaneet Suomeen peruskoulun ja toisen asteen koulutuksen nivelvaiheessa. Suurin osa heistä tarvitsee tukea ja ohjausta kokonaisvaltaisen kotoutumisen edistämiseksi.
Manuva-ryhmälle suunnattu tukioppilastoiminta eroaa muille oppilaille suunnatusta tukioppilastoiminnasta niin, että sitä on vähemmän tai se on yksinkertaisempaa. Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Opetushallituksen mukaan tukioppilastoiminnan tavoitteena on osana koulun toimintakulttuuria vahvistaa osallisuutta ja yhteisön hyvinvointia. Näistä seikoista nousivat tutkimuskysymyksemme: Miten osallisuus näkyy Manuva-ryhmän tukioppilastoiminnassa? Miten Manuva-ryhmän osallisuutta tukioppilastoiminnassa voisi vahvistaa?
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus. Teoreettisena viitekehyksenä on osallisuus. Keräsimme aineiston Manuva-ryhmän kymmeneltä oppilaalta puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi kahdeksan kysymystä. Saatu aineisto analysoitiin sisällön erittelyn ja teemoittelun avulla. Kyselyn tuloksista selvisi, että pääasiallinen toiminta, jota Manuva-ryhmäläiset ovat tehneet tukioppilaidensa kanssa, oli elokuvan katsominen. Ehdotuksia toiminnoista, joita Manuva-ryhmäläiset haluaisivat tehdä tukioppilaidensa kanssa, olivat muun muassa retki, urheilu ja elokuvat.
Manuva-ryhmäläisille tärkeä asia heidän kouluarjessa on heidän lähipiirinsä koulussa. Vaikuttaa siltä, että Manuva-ryhmäläiset kokevat osallisuutta koulussa heidän oman ryhmänsä keskuudessa. Osallisuuden vahvistamiseksi tukioppilastoiminnassa voidaan sen seurauksena esittää tavoite laajentaa Manuva-ryhmäläisten sosiaalista kenttää koulussa. Lähtökohta Manuva-ryhmäläisten osallisuuden vahvistumiselle tukioppilastoiminnassa on, että heidän asemaansa vahvistettaisiin tukioppilastoiminnan suunnittelussa.
Manuva-ryhmälle suunnattu tukioppilastoiminta eroaa muille oppilaille suunnatusta tukioppilastoiminnasta niin, että sitä on vähemmän tai se on yksinkertaisempaa. Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Opetushallituksen mukaan tukioppilastoiminnan tavoitteena on osana koulun toimintakulttuuria vahvistaa osallisuutta ja yhteisön hyvinvointia. Näistä seikoista nousivat tutkimuskysymyksemme: Miten osallisuus näkyy Manuva-ryhmän tukioppilastoiminnassa? Miten Manuva-ryhmän osallisuutta tukioppilastoiminnassa voisi vahvistaa?
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus. Teoreettisena viitekehyksenä on osallisuus. Keräsimme aineiston Manuva-ryhmän kymmeneltä oppilaalta puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi kahdeksan kysymystä. Saatu aineisto analysoitiin sisällön erittelyn ja teemoittelun avulla. Kyselyn tuloksista selvisi, että pääasiallinen toiminta, jota Manuva-ryhmäläiset ovat tehneet tukioppilaidensa kanssa, oli elokuvan katsominen. Ehdotuksia toiminnoista, joita Manuva-ryhmäläiset haluaisivat tehdä tukioppilaidensa kanssa, olivat muun muassa retki, urheilu ja elokuvat.
Manuva-ryhmäläisille tärkeä asia heidän kouluarjessa on heidän lähipiirinsä koulussa. Vaikuttaa siltä, että Manuva-ryhmäläiset kokevat osallisuutta koulussa heidän oman ryhmänsä keskuudessa. Osallisuuden vahvistamiseksi tukioppilastoiminnassa voidaan sen seurauksena esittää tavoite laajentaa Manuva-ryhmäläisten sosiaalista kenttää koulussa. Lähtökohta Manuva-ryhmäläisten osallisuuden vahvistumiselle tukioppilastoiminnassa on, että heidän asemaansa vahvistettaisiin tukioppilastoiminnan suunnittelussa.