Asiakaspalautekysely Tutkinta-asemalle : asiakaspalautejärjestelmän luominen lastensuojelun arviointi- ja vastaanottoyksikköön
Rajavaara, Noora; Seppälä, Sari (2013)
Rajavaara, Noora
Seppälä, Sari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304224747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304224747
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli luoda Helsingin kaupungin lastensuojelun arviointi- ja vastaanottoyksikköön
asiakaspalautejärjestelmä. Työn aihe nousi työelämän tarpeesta saada tuote,
jonka avulla voidaan kerätä järjestelmällisesti asiakaspalautetta sekä nuorilta että heidän
vanhemmiltaan. Palautteen avulla työntekijöiden on mahdollista kehittää työtään asiakkaan
tarpeita palvelevaksi. Palautteen keräämisellä pyritään myös asiakkaiden osallisuuden
kasvuun.
Työelämän kumppanille laadittiin kaksi puolistrukturoitua kyselylomaketta, joista toinen on
nuorille ja toinen vanhemmille tarkoitettu. Lomakkeet laadittiin yhteistyössä työelämän
kumppanin kanssa ja ne ovat arviointi- ja vastaanottoyksikön arvojen mukaiset. Lomakkeen
runko rakentuu arviointijakson kokonaisuuden mukaisesti ottaen sen kaikki osaalueet
huomioon. Kyselylomakkeiden lisäksi työelämän kumppanille laadittiin kyselylomaketta
tukeva saatekirje sekä käyttöohjeistus palautteen keräämistä varten.
Ennen lomakkeen testaamista pyysimme työelämän kumppanilta palautetta lomakkeen
sisällöstä ja ulkoasusta sekä teimme tarvittavia muutoksia. Tämän lisäksi pyysimme työelämän
kumppanilta palautetta kyselyiden mukana tulevasta saatekirjeestä sekä työntekijöiden
käyttöön tulevasta käyttöohjeistuksesta. Lomakkeen asiakaslähtöisyyttä ja toimivuutta
tuettiin testaamalla valmiita lomakkeita arviointi- ja vastaanottoyksikön nuorilla.
Saimme työelämäkumppanilta opinnäytetyömme tuotoksesta palautetta. Palautteen mukaan
asiakaspalautejärjestelmä vastaa työn vaatimiin haasteisiin. Työelämän kumppanin
antaman palautteen sekä omien tavoitteidemme pohjalta olemme arvioineet omaa työtämme.
Lopuksi olemme laatineet työelämän kumppanille jatkoehdotukset asiakaspalautejärjestelmän
käyttöön.
asiakaspalautejärjestelmä. Työn aihe nousi työelämän tarpeesta saada tuote,
jonka avulla voidaan kerätä järjestelmällisesti asiakaspalautetta sekä nuorilta että heidän
vanhemmiltaan. Palautteen avulla työntekijöiden on mahdollista kehittää työtään asiakkaan
tarpeita palvelevaksi. Palautteen keräämisellä pyritään myös asiakkaiden osallisuuden
kasvuun.
Työelämän kumppanille laadittiin kaksi puolistrukturoitua kyselylomaketta, joista toinen on
nuorille ja toinen vanhemmille tarkoitettu. Lomakkeet laadittiin yhteistyössä työelämän
kumppanin kanssa ja ne ovat arviointi- ja vastaanottoyksikön arvojen mukaiset. Lomakkeen
runko rakentuu arviointijakson kokonaisuuden mukaisesti ottaen sen kaikki osaalueet
huomioon. Kyselylomakkeiden lisäksi työelämän kumppanille laadittiin kyselylomaketta
tukeva saatekirje sekä käyttöohjeistus palautteen keräämistä varten.
Ennen lomakkeen testaamista pyysimme työelämän kumppanilta palautetta lomakkeen
sisällöstä ja ulkoasusta sekä teimme tarvittavia muutoksia. Tämän lisäksi pyysimme työelämän
kumppanilta palautetta kyselyiden mukana tulevasta saatekirjeestä sekä työntekijöiden
käyttöön tulevasta käyttöohjeistuksesta. Lomakkeen asiakaslähtöisyyttä ja toimivuutta
tuettiin testaamalla valmiita lomakkeita arviointi- ja vastaanottoyksikön nuorilla.
Saimme työelämäkumppanilta opinnäytetyömme tuotoksesta palautetta. Palautteen mukaan
asiakaspalautejärjestelmä vastaa työn vaatimiin haasteisiin. Työelämän kumppanin
antaman palautteen sekä omien tavoitteidemme pohjalta olemme arvioineet omaa työtämme.
Lopuksi olemme laatineet työelämän kumppanille jatkoehdotukset asiakaspalautejärjestelmän
käyttöön.