"Hyvällä yhteistyöllä ja hengellä asiakkaitten parhaaksi toimimista..." : Asiakkaiden ja työntekijöiden kokemuksia Tuira- Koskelan hyvinvointineuvolan toiminnasta
Leinonen, Taina; Pieskä, Pieta-Maria; Matikainen, Maria; Pörhölä, Paula (2013)
Leinonen, Taina
Pieskä, Pieta-Maria
Matikainen, Maria
Pörhölä, Paula
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304184581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304184581
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata asiakkaiden ja henkilökunnan kokemuksia Tuira-Koskela hyvinvointineuvolan toiminnasta sekä löytää mahdollisia kehittämistarpeita. Tuira-Koskelan hyvinvointineuvola on neuvolatoimintaan liittyvä moniammatillinen ja moniasiantuntijainen työryhmä, joka toimii koko perheen hyvinvoinnin tukena ennaltaehkäisevästi, asiakaslähtöisesti ja perhekeskeisesti. Kohderyhmänä ovat lasta odottavat perheet ja perheet, joissa on pieniä lapsia. Tutkimuksen toimeksiantajana on Oulun kaupunki.
Tutkimuksen avulla saatua kokemusperäistä tietoa on mahdollista hyödyntää pohdittaessa vielä pilottivaiheessa olevan hyvinvointineuvolan toimintaa ja jatkoa Oulussa. Työmme tavoitteena on myös antaa käytännön toimijoille työkaluja kehittää hyvinvointineuvolaa vastaamaan paremmin asiakkaiden odotuksiin ja tarpeisiin.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tarkemmin määriteltynä työ toteutettiin evaluaatiotutkimuksena, joka on yksi tapaustutkimuksen muoto. Haastettelimme seitsemää hyvinvointineuvolan asiakasta ja viittä hyvinvointineuvolan työntekijää eri ammattiryhmistä teemahaastattelun menetelmää käyttäen. Tutkimuksemme analyysimenetelmänä on aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että hyvinvointineuvola koettiin positiiviseksi ja hyödylliseksi toimintamalliksi sekä asiakkaiden että työntekijöiden kannalta. Aihetta voisi seuraavaksi lähestyä tutkimuksessamme esiin tulleiden kehittämisideoiden tai haasteiden pohjalta. Kehittämishaasteet olivat työntekijöiden ajankäyttöön, ajanvaraukseen ja tavoitettavuuteen liittyviä käytännön ongelmia.
Tutkimuksen avulla saatua kokemusperäistä tietoa on mahdollista hyödyntää pohdittaessa vielä pilottivaiheessa olevan hyvinvointineuvolan toimintaa ja jatkoa Oulussa. Työmme tavoitteena on myös antaa käytännön toimijoille työkaluja kehittää hyvinvointineuvolaa vastaamaan paremmin asiakkaiden odotuksiin ja tarpeisiin.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tarkemmin määriteltynä työ toteutettiin evaluaatiotutkimuksena, joka on yksi tapaustutkimuksen muoto. Haastettelimme seitsemää hyvinvointineuvolan asiakasta ja viittä hyvinvointineuvolan työntekijää eri ammattiryhmistä teemahaastattelun menetelmää käyttäen. Tutkimuksemme analyysimenetelmänä on aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että hyvinvointineuvola koettiin positiiviseksi ja hyödylliseksi toimintamalliksi sekä asiakkaiden että työntekijöiden kannalta. Aihetta voisi seuraavaksi lähestyä tutkimuksessamme esiin tulleiden kehittämisideoiden tai haasteiden pohjalta. Kehittämishaasteet olivat työntekijöiden ajankäyttöön, ajanvaraukseen ja tavoitettavuuteen liittyviä käytännön ongelmia.