Asiakastyytyväisyys Terveyspiste Daaliassa
Känsäkoski, Pauliina; Kortetmaa, Miina (2012)
Känsäkoski, Pauliina
Kortetmaa, Miina
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304184604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304184604
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakastyytyväisyys Terveyspiste Daaliassa Kokkolassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli Terveyspiste Daalian toiminnan kehittäminen. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsittelimme asiakastyytyväisyyttä, senioreita ja senioreiden hoitoa, terveyden edistämistä, senioreiden ohjausta sekä neuvontaa, senioreiden itsehoitoisuutta sekä seniorineuvolan toimintaa.
Tutkimuskysymysten avulla haluttiin selvittää, miten asiakkaat ovat kokeneet seniorineuvolan toiminnan ja sen vaikutuksen heidän itsehoitoisuuteensa sekä, miten asiakkaat haluaisivat kehittää seniorineuvolaa. Aineisto kerättiin antamalla 50 asiakkaalle kyselylomake, joista saatiin takaisin 39 vastausta, joista yksi jouduttiin hylkäämään, koska kyselylomake oli tyhjä. Määrälliset vastaukset analysoitiin ”tukkimiehen kirjanpidolla”, koska aineisto oli niin pieni. Avoimet vastaukset analysoitiin laadullisen tutkimusmenetelmän sisällönanalyysin avulla.
Vastaajista 10 oli miehiä ja 28 naisia ja heidän ikänsä vaihteli 64–86 ikävuoden välillä. Vastanneista kaikki 38 olivat sitä mieltä, että terveystapaaminen vastasi heidän odotuksiaan ja vastaajista 37 olivat kokeneet Terveyspiste Daalian toiminnan hyödylliseksi oman terveytensä kannalta. Kirjallisesta palautteesta nousi esiin palveluun ja toimintaympäristöön liittyvä palaute sekä työntekijöiden osaaminen, asiallisuus ja ystävällisyys. Vastaajien mielestä erilaiset seurannat ja tiedonsaanti oli vaikuttanut heidän terveyskäyttäytymiseensä.
Tutkimuskysymysten avulla haluttiin selvittää, miten asiakkaat ovat kokeneet seniorineuvolan toiminnan ja sen vaikutuksen heidän itsehoitoisuuteensa sekä, miten asiakkaat haluaisivat kehittää seniorineuvolaa. Aineisto kerättiin antamalla 50 asiakkaalle kyselylomake, joista saatiin takaisin 39 vastausta, joista yksi jouduttiin hylkäämään, koska kyselylomake oli tyhjä. Määrälliset vastaukset analysoitiin ”tukkimiehen kirjanpidolla”, koska aineisto oli niin pieni. Avoimet vastaukset analysoitiin laadullisen tutkimusmenetelmän sisällönanalyysin avulla.
Vastaajista 10 oli miehiä ja 28 naisia ja heidän ikänsä vaihteli 64–86 ikävuoden välillä. Vastanneista kaikki 38 olivat sitä mieltä, että terveystapaaminen vastasi heidän odotuksiaan ja vastaajista 37 olivat kokeneet Terveyspiste Daalian toiminnan hyödylliseksi oman terveytensä kannalta. Kirjallisesta palautteesta nousi esiin palveluun ja toimintaympäristöön liittyvä palaute sekä työntekijöiden osaaminen, asiallisuus ja ystävällisyys. Vastaajien mielestä erilaiset seurannat ja tiedonsaanti oli vaikuttanut heidän terveyskäyttäytymiseensä.