Johtajuus, yhteistyö- ja alaistaidot näyttämöllä
Aaltonen, Ville (2013)
Aaltonen, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304174514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304174514
Tiivistelmä
Johtajuus, yhteistyö- ja alaistaidot näyttämöllä -opinnäytetyö kertoo näyttämöteknisten esimiesten työnkuvasta ja rooleista eri teatterilaitoksissa. Opinnäytetyössä esitellään kirjoittajan omien näkökulmien lisäksi työkaluja, joita johtajuus, yhteistyö- ja alaistaidot tarvitsee.
Tutkimusta varten kirjoittaja on tutustunut Suomen neljään keskeiseen laitosteatteriin ja niiden toimintatapoihin. Projektityötä varten kirjoittaja on haastatellut Helsingin Kaupunginteatterin näyttämöpäällikköä Antti Laurikaista, Kansallisteatterin teknistä johtajaa Antti Ahoa, Suomen Kansallisoopperan näyttämöpäällikköä Jorma Rinta-Valkamaa, Svenska Teaternin tekniikan esimiestä Keijo Viitalaa sekä Tampereen Työväen Teatterin teknistä tuottajaa Arto Pajusta.
Kirjoittaja vieraili yhden produktion tekemisen ajan Studio Pasilassa tekemässä Viivi Ja Wagner - Sian Morsian -näytelmää. Hän toimi siellä näyttämömestarina seuraten läheltä näyttämöpäällikön työtehtäviä ja samalla tutki yhteistyön merkitystä ja eroja omaan näyttämöönsä verrattuna (Helsingin Kaupunginteatterin suuri näyttämö).
Opinnäytetyössä selvitetään myös alaistaitojen merkitystä teatterialalla soveltaen jo tutkittua tietoa tekniseen teatterityöhön.
Tutkimustyössä selvisi tutkimuskohteena olevien teattereiden tekniikan johtamisen toimintatapojen poikkeavan toisistaan. Kansallisteatterin uusi kevyempi organisaatiomalli on mahdollistanut panostaa enemmän prosessijohtamiseen. Johtamisen väliportaat on saatettu minimiin, mikä mahdollistaa tekijöiden toteuttaa työtään vapaammin.
Yhteistyö suurissa ja pienissä teatterilaitoksissa muokkautuu ympäristönsä ja työntekijämäärien mukaisesti. Vastuu työn onnistumisesta kasvaa, mitä pienempi työryhmä on. Myös palaute työstä tulee selkeämmin.
Oikein toteutettu tuotantosuunnittelu, jossa otetaan huomioon teknisen teatterityöskentelyn resurssit, on pohjana onnistuneelle teatterin tekemiselle.
Tutkimusta varten kirjoittaja on tutustunut Suomen neljään keskeiseen laitosteatteriin ja niiden toimintatapoihin. Projektityötä varten kirjoittaja on haastatellut Helsingin Kaupunginteatterin näyttämöpäällikköä Antti Laurikaista, Kansallisteatterin teknistä johtajaa Antti Ahoa, Suomen Kansallisoopperan näyttämöpäällikköä Jorma Rinta-Valkamaa, Svenska Teaternin tekniikan esimiestä Keijo Viitalaa sekä Tampereen Työväen Teatterin teknistä tuottajaa Arto Pajusta.
Kirjoittaja vieraili yhden produktion tekemisen ajan Studio Pasilassa tekemässä Viivi Ja Wagner - Sian Morsian -näytelmää. Hän toimi siellä näyttämömestarina seuraten läheltä näyttämöpäällikön työtehtäviä ja samalla tutki yhteistyön merkitystä ja eroja omaan näyttämöönsä verrattuna (Helsingin Kaupunginteatterin suuri näyttämö).
Opinnäytetyössä selvitetään myös alaistaitojen merkitystä teatterialalla soveltaen jo tutkittua tietoa tekniseen teatterityöhön.
Tutkimustyössä selvisi tutkimuskohteena olevien teattereiden tekniikan johtamisen toimintatapojen poikkeavan toisistaan. Kansallisteatterin uusi kevyempi organisaatiomalli on mahdollistanut panostaa enemmän prosessijohtamiseen. Johtamisen väliportaat on saatettu minimiin, mikä mahdollistaa tekijöiden toteuttaa työtään vapaammin.
Yhteistyö suurissa ja pienissä teatterilaitoksissa muokkautuu ympäristönsä ja työntekijämäärien mukaisesti. Vastuu työn onnistumisesta kasvaa, mitä pienempi työryhmä on. Myös palaute työstä tulee selkeämmin.
Oikein toteutettu tuotantosuunnittelu, jossa otetaan huomioon teknisen teatterityöskentelyn resurssit, on pohjana onnistuneelle teatterin tekemiselle.