Hoivakymppi Oy:n laatuprosessi ja sen kehittäminen
Hirsikangas, Riitta; Aleksejev, Sanna (2013)
Hirsikangas, Riitta
Aleksejev, Sanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304164495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304164495
Tiivistelmä
Hoivakymppi Oy on vuonna 2007 perustettu sosiaali- ja terveyspalveluita tuottava yritys, jonka visio on olla tulevaisuudessa yksi Suomen laadukkaimpia sosiaali- ja terveyspalveluita tuottava yritys. Palvelukoti Villa Olavi on Hoivakympin kolmas ja uusin palvelukoti, jonka toiminta käynnistyi heinä- kuussa 2010. Palvelukoti Villa Olavi tuottaa tehostettua palveluasumista vammautuneille ja mielenterveyskuntoutujille.
Laatutyö on Hoivakympissä arkipäivää, ja jokainen työntekijä pääsee kehittämään alusta alkaen omaa työtään laatukriteereiden pohjalta. Laatutyötä pidetään tärkeänä kilpailukykynä samankaltaisia palveluita tuottavien yritysten kanssa toimiessa.
Opinnäytetyömme oli kehittämistyö, jonka tavoitteena oli selvittää, onko palvelukoti Villa Olavin henkilökunta omaksunut laatutyöskentelyn osaksi omaa työtänsä ja onko laatutyön käynnistämisellä saatu hyötyä palvelukodin arkeen. Lisäksi halusimme selvittää, tarvitseeko henkilökunta lisää tietoa jostakin laatutyön osa-alueesta.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa hyödynsimme Demingin jatkuvan parantamisen ympyrän neljää vaihetta: suunnittele (Plan), toteuta (Do), arvioi (Check) ja paranna (Act). Tutkimus sisälsi laadullisen kyselyn henkilökunnalle. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä laatu-ajattelusta. Tutkimuksemme teoreettisena viitekehyksenä toimi laatu, prosessijohtaminen, osaamisen johtaminen ja kehittäminen.
Tutkimuksemme mukaan asukaslähtöisyys, hoitoympäristön turvallisuus ja jatkuvasti osaamistaan kehittävä henkilökunta ovat merkittävä osa laatutyöskentelyä. Tutkimuksemme tuloksista voidaan todeta, että laatutyöskentelyn ylläpitämiseen ja laatukäsitteistön oppimiseen tarvitaan tulevaisuudessa jatkuvaa tiedon ylläpitoa.
Jatkotutkimusehdotuksemme on tutkia, kuinka laatu hoitotyössä näkyy muille sidosryhmille. Tämän lisäksi voitaisiin myös tutkia työhyvinvoinnin merkitystä hoitotyön laatuun.
Laatutyö on Hoivakympissä arkipäivää, ja jokainen työntekijä pääsee kehittämään alusta alkaen omaa työtään laatukriteereiden pohjalta. Laatutyötä pidetään tärkeänä kilpailukykynä samankaltaisia palveluita tuottavien yritysten kanssa toimiessa.
Opinnäytetyömme oli kehittämistyö, jonka tavoitteena oli selvittää, onko palvelukoti Villa Olavin henkilökunta omaksunut laatutyöskentelyn osaksi omaa työtänsä ja onko laatutyön käynnistämisellä saatu hyötyä palvelukodin arkeen. Lisäksi halusimme selvittää, tarvitseeko henkilökunta lisää tietoa jostakin laatutyön osa-alueesta.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa hyödynsimme Demingin jatkuvan parantamisen ympyrän neljää vaihetta: suunnittele (Plan), toteuta (Do), arvioi (Check) ja paranna (Act). Tutkimus sisälsi laadullisen kyselyn henkilökunnalle. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä laatu-ajattelusta. Tutkimuksemme teoreettisena viitekehyksenä toimi laatu, prosessijohtaminen, osaamisen johtaminen ja kehittäminen.
Tutkimuksemme mukaan asukaslähtöisyys, hoitoympäristön turvallisuus ja jatkuvasti osaamistaan kehittävä henkilökunta ovat merkittävä osa laatutyöskentelyä. Tutkimuksemme tuloksista voidaan todeta, että laatutyöskentelyn ylläpitämiseen ja laatukäsitteistön oppimiseen tarvitaan tulevaisuudessa jatkuvaa tiedon ylläpitoa.
Jatkotutkimusehdotuksemme on tutkia, kuinka laatu hoitotyössä näkyy muille sidosryhmille. Tämän lisäksi voitaisiin myös tutkia työhyvinvoinnin merkitystä hoitotyön laatuun.